Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla?

Hej, ny på forumet!

Inte helt grön på vandring och övernattning men har nu bestämt för att fixa ett 3-säsongs sovsystem som är lite mer kompakt och som jag även kan använda på cykelsemester och som inte kostar en njure, då jag har många andra hobbies som även de äter hål i plånboken. Har tidigare använt syntetsovsäckar modell billigare, men de sovsäckar jag har nu skulle ta upp i stort sett hela utrymmet i en av cykelväskorna. När man kollar efter budgetsovsäckar i dun som är hyfsat varma och kompakta så dyker namnet Aegismax upp i stort sett varje tråd på nätet. I och med dagens läge med Covid och tullhantering har jag inte lust att beställa en sådan från Kina och vänta i cirka 2 månader som det står på deras hemsida. Så jag tänkte höra mig för om det finns några självklara utmanare till Aegismax UL som är lättare att få tag på inom EU? Känner att smärtgränsen går runt 2000kr men då ser jag gärna att det kan rättfärdigas med att den t.ex. klarar lägre temperaturer och ligger runt 1kg. Har inget emot mummybags men funkar nog inte med "quilts" för jag har en Thermarest Z-lite för tillfället och den har bara ett värde på 2.2 så vill ha omslutande design. Vet att många gillar att förespråka begagnat och det är ingen dum tanke. Men känner samtidigt att det kommer kräva mycket mer tid att fiska efter bra deals då jag inte bor i en storstad och inte vill lämna ut mig själv till bedragare med distansköp.

Har för övrigt beställt ett Naturehike Cloud-up 2-tält som ska bli kul att testa också. Fått bra kritik från framförallt cyklister.

Mvh Martin
 
Den sovsäck du redovisar är ingen nordisk 3 säsongssäck som du söker. Komfort 6 grader och genomsydd är det en typisk sommarsäck. VV läs själv specifikationerna innan du ber om råd.
Mina frågor är alltid är du en i eller medvändare, det avgör om du kan sova i en mumiesäck eller behöver en rymligare, vad har du för länd och vikt?

go tur
 
Jag instämmer med seobserver, den sovsäcken kommer knappast ens hålla dig varm en klar sommarnatt i södra Sverige med TComfort på +11C/TLimit +6C och genomsydd. Jag skulle beteckna den sovsäcken som mer lämplig till inomhusbruk än utomhus i tält.
 
Du bör söka bland sovsäckar med -9 grader som komfort för män. Snitt och modell kan jag inte ge förän du lämar begärd information.
 
Du bör söka bland sovsäckar med -9 grader som komfort för män. Snitt och modell kan jag inte ge förän du lämar begärd information.
Ok tack för att ni guidar in mig på rätt spår. Antar att det är bättre att investera i en rejälare sovsäck med en gång så jag har lite mer flexibilitet och inte bara kan ligga ute sommartid och varma vår- och höstnätter. Är 188cm lång och 83kg, atletiskt byggd.

Har bara erfarenhet av sommartältande. Om man köper en med under 0 i komforttemp: hur pass flexibel är den en varm sommarnatt? Kanske är ett ickeproblem om man luftar kroppen mycket och har det mer som ett täcke? Brukar svettas lätt om det blir för varmt under täcket.
 
Ligger relativt stilla på natten i ryggliggande. Har aldrig varit fan av huva, men har samtidigt inte sovit ute närmare 0:an i temp.
 
Tänk också på att en "omslutande design" inte isolerar på dom ställen där dunet trycks ihop av din kroppstyngd dvs mot madrassen. Därför kommer ditt liggunderlag inte att bli/kännas varmare även om du har sovsäcken som ett lager mellan dig och madrassen. Blir det kallt (ner mot 0:an) så är r-värde 2,2 för litet anser jag.
 
På cykelsemester söderut tycker jag en säck kring +5 i women comf. känns rimligt under maj-sep. I stort sett vill man att den lägsta möjliga natttempraturen matchar comf women om man aldrig vill frysa. Så fundera på vilken säck du verkligen behöver. En säck med comf kring minus -6 kommer bli riktigt svettig en varm sommarnatt.

För vanlig fjällvandring sommartid så brukar en säck kring 0 till -2 i women comf vara det som gäller. För låglandet funkar en sådan säck så fort nattempraturen håller samma som säcken, mitt i sommaren funkar det men känns väl varmt.

Här är 3 begagnade säckar som kan vara intressanta beroende på vilken temp du bestämmer dig för.

-6.4C

-1C
 
Det är en lite klurig ekvation du ställer upp. Jag funderade förra året lite i samma banor (utan att ha direkta anspråk på att den skulle klara 3-säsongsbruk, så ville jag iaf att den skulle klara ner mot nollan i alla fall), samt att den skulle ha avsevärt mindre packvolym än min Marmot Hydrogen för att inte ta så mycket plats i mina bikepackingväskor. Valet föll på en Pajak Radical ULZ, en polsk högkvalitativ säck som väger 329g och packar på 1.4L. Den är dock dyrare, rätt tight och har ingen huva (jag brukar ha en lätt duntröja från Mont Bell med huva med mig ändå, som jag sover i om det behövs).

För det första så beror det på vad du menar med 3-säsongsbruk. Sen behöver du vikta de andra parametrarna - hur viktigt är det med packvolym och vikt? Om jätteviktigt, så satsa på en säck med det bästa dunet, men då drar priset iväg. En billig sovsäck som både har bra vikt/temperaturförhållande och liten packvolym finns helt enkelt inte.
Om du kan tumma lite på priset tror jag dock något av det du söker finns hos t ex Cumulus, en annan polsk kvalitetstillverkare. Deras Lite Line 300 är inte riktigt en utpräglad 3-säsongssovsäck, men är lätt (600g) och packar litet tack vare 850+ dun.
Den går dessutom att måttanpassa och även fylla med med dun om man känner att man behöver det (kolla under DIY). Även Roberts (tredje polska tillverkaren..) gör bra och prisvärda säckar som går att måttanpassa som man vill.

Jag säger dock som jag brukar när det gäller sovsäckar, en bra dunsovsäck håller rätt skött många, många år så personligen tycker jag det är en väl värd investering att satsa på en kvalitetssäck med riktigt bra dun. I sammanhanget är nog sovsäckarna, om än dyra i sig, det jag lagt minst pengar på av de prylar som är verkligt vitala. Har man dessutom lite is i magen, så dyker det upp säckar på reor och begagnat då och då.
 
Många kloka råd. Kanske ska förtydliga ytterligare att jag bor i Värmland och i första hand kommer hålla mig i de trakterna. Blir nog realistiskt sett inga turer där temperaturen sticker ned mer än strax under 0:an. Kommer troligtvis även skaffa annat liggunderlag längre fram då Z-lite är lite för bulkig för cykelturerna.
 
Många kloka råd. Kanske ska förtydliga ytterligare att jag bor i Värmland och i första hand kommer hålla mig i de trakterna. Blir nog realistiskt sett inga turer där temperaturen sticker ned mer än strax under 0:an. Kommer troligtvis även skaffa annat liggunderlag längre fram då Z-lite är lite för bulkig för cykelturerna.

Då låter det rimligt med en säck för just 0 annars blir den för varm/tung/dyr. Liggunderlag gör stor skillnad, dunet i botten på säcken isolerar knappt då det pressas ihop av kroppen och ett dåligt underlag leder in markkylan mycket snabbare än vad omgivande sval luft kan kyla dig genom säcken. Så ett bra underlag är lika viktigt som säck. Däremot kan du sova på ett vinterunderlag mitt i sommaren utan större problem, vilket inte funkar med en vintersäck.

Exped/Thermarest gör fina upplåspbara liggunderlag. På en cykelsemester nere i europa får man oftast ta det man får vad gäller tältplats och kan inte välja en mjuk bädd av ljung till tältet. Att då ha en tjock madrass som tar upp rötter, sten osv gör sömnen betydligt bättre.
 
Jag har både sovsäcken och tältet om du vill komma förbi och kolla. Finns söder om söder i Sthlm. Dra ett pm bara. Tycker sovsäcken funkar fint på sommaren men som sagts ovan inget för vår/höst. Men beror ju också på hur mkt man fryser och hur mkt kläder man sover i, vilket liggunderlag man har osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...