Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya?

Då tar vi ännu ett sidospår från Shispagmatråden, där det här med alpin stil diskuteras och frågan ställts vilka svenska Himalayabestigningar som gjort i "Alpin Stil".

Begreppet antar jag kommer ifrån hur klätter/bestigningsturer i Alperna normalt går till, dvs. replaget arbetar autonomt utan hjälp av några andra. Att man ofta nyttjar infrastruktur såsom alphyttor och ibland även tåg och linbanor del av turen brukar inte påverka bedömningen av turen.
(ingen vettig människa påbörjar anmarschen direkt från Chamonix)

I Himalaya, som jag inte har erfarenhet av, så undrar jag var gränsen går för att en tur skall räknas som gjord i Alpin Stil? Inte sällan behövs bärarhjälp fram till det basläger varifrån klättringen börjar.
Rimligen bör väl det betraktas som OK ,bara själva bestigningen görs utan stöd av Sherpas eller av andra klättrare.

Sedan bör väl begreppet "Alpin Stil" hållas isär från frågan om syrgas eller ej. Klarar man sig bara utan hjälp av andra så kan väl en tur vara gjord i alpin stil även om syrgas använts.
 
Jag kommer "osökt" att tänka på Herman Buhl och Reinhold Messners klättringar, vilket även definitionen på Wikipedia är inne på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_style

På tal om vettiga människor, klättring och anmarscher...i många fall kan jag se det som en "contradiction in terms". Jag vill minnas att det finns de som startat anmarschen till Everest vid en punkt på en kustremsa som jag dock inte minns namnet på. "Self-sufficient manner" indikerar för mig att man inte nyttjar befintlig infrastruktur, vare sig det är fasta rep eller liftar. Man kan ju argumentera detta i all oändlighet och det lär ju finnas stiltalibaner som hävdar just den "-ismen", tex att man inte ens nyttjar liftar om man klättrar i alperna...
 
Sedan kan jag känna att hur isolerad man är från andra klätterlag på ett berg är en aspekt som spelar roll för mig, även om det kanske är en mer "romantisk" uppfattning om hur den klättring jag vill syssla med skall vara och som är möjlig. Jag nämnde i Shisha-tråden att jag varit på Aconcagua och normallederna där kan sägas vara "muletrails" för att travestera Everest och dess "yaktrails", med tanke på hur många människor som rör sig där under sommarsäsongen. När jag var i Argentiere/Chamonix förra sommaren, så lyckades guiderna under de två veckor jag var där med att i varje fall skapa illiusionen av att vi var nästintill ensamma på de rutter vi tog (två dagar undandtaget) och det gav mig väldigt mycket mer i upplevelseväg...
 
Rafaels sammanställning verkar väl OK, utan att jag nu lusläst den. Det finns f ö en gammal (2 år?) tråd på forumet om just alpin stil. Självklart går det att hitta skillnader som är väldigt små mellan stilvarianter också, vilket jag säkert tror att man gjorde i den tråden.

Men annars kanske uppräkningen från expedtionsstil, över kapselstil till alpin stil och även vidare till lättviktsstil räcker ganska långt, och om alla dessa är definierade så kanske man inte behöver ha så himla många parametrar i definitionen av varje stil.

En svår fråga är förstås om vad som kan räknas som en del av "den naturliga" leden resp vad som kan räknas som en "otillåten förberedelse" i form av sånt som finns kvar från tidigare bestigningar.
 
No o2!!!!!!!!!!

Alpin Stil ar enkelt att beskriva.

Klattra fran BC till toppen med det du kan bara sjalv och anvand inga fasta rep, fasta installationer, eller O2.

Barare ar acceptabelt til BC. Fran BC till toppen och hem ska man vara sjalvforsorjande.

" thereby carrying all of one's food, shelter, equipment etc. as one climbs, as opposed to expedition style..." Additionally, alpine style means the refusal of fixed ropes, high altitude porters and the use of supplemental oxygen." Wikipedia

I alperna ar fragan i dag inte rellevant sa lange ingen sater upp fixrep pa hela Eiger och tycker det ar ok.

Sedan har det iblan valdigt skickliga alpinister utvecklats en "semi" alpin stil som vissa objekt klattras i som kallas Capsul Style. Det betyder att man gar in till ett BC och sa satter man upp ett lager 1. Sedan klattrar man til lager 2 och ettablerar det genom att flytta lager 1.

Som expempel pa denna typ av alpin stil lan namnas vinter big walls, big walls i HImalaya sa som Trango, Lobsang, Shipton, Latok, Janu etc. Men aven pa is turer har denna stil anvants sa som Nord Vaggen pa Thatlaysagar tex. Dar har man klattrat branta is turer med Porta ledge camps. Har har man offta med 5-6 rep for att slippa flytta sa offta. Dessa anvands dock ej till att ga ner hela vagen utam man ger sig av och thats it dvs inga exit mojligheter som betyder att man inte behover gora om all klattring om man ska upp till sin high point.

Vad galler fix rep sa kan det vara acceptabelt om det begransas til att de tva klatter rep som replaget har anvands for att fixa 2 replangder pa kvallen for att snabba pa nasta dag.
 
Ren belägringsstil av storväggar är möjligen ett historiskt begrepp numera, eller?

Tänker inte bara på storväggar som tagit halvår att fullfölja, utan i princip just det att man har rep hela vägen ned under bestigningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50
R.G Skor utan tåklack? vilka Alpin / Bigwall 5
f94-ave Snart slut på årtiondet - vilka var de största svenska alpina prestationerna? Alpin / Bigwall 29
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
bushmaster84 vilka stavar? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...