Almgrens snabb + lös häl?

Hej, har mina Almgrens snabb skridskor som jag gillar. Har dock börjat fundera på det här med lös häl och att modifiera mina befintliga skridskor för detta. Ser inte poängen med att behöva köpa ett par helt nya skridskor när det borde fungera lika väl med de jag har. Visst, de är lite bredare upptill på fotplattan jmf med de mer slimmade löshälsskridskor som säljs idag samt att man får lösa fastsättningen av löshälsbindningen på ngt sätt eftersom skruvhålen inte passar by default.

Undrar därför om ngn annan har gjort detta och har lust dela med sig av erfarenheter, val av bindning, mm. mm. Alla synpunkter och kommentarer är nyttiga att få innan jag börjar borra, slipa och modifiera allt för mkt.

Har inte ännu läst så mkt om att ngn gjort detta, så kanske det finns ngn hake jag förbisett?

Ha de

J

Funkar utmärkt

Gjorde detta med en Salomon BC Raid bindning förra året.
Enda skillnaden var att jag placerade bindningen snett på skridskon för att passa min fot och fick därmed in skruvarna utan att borra i skenan.
ser kanske lite konstigt ut men passar mig perfekt - kan lägga upp bilder om du vill
/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Almgrens Wire med NNN BC

Jag har gjort något liknande som efterfrågas. På ett par gamla Almgrens wire har jag monterat ett par NNN BC bindningar för mina Alpina BC skor.

Jag har filat upp spåren fram samt borrat ett hål för centrumskruven. Efter några justeringar i sidled för att hitta rätt balans har det fungerat utmärkt i tre säsonger.

bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips