allemansrätt/tälta i europa

I sommar tänkte jag ta mig från Stockholm ner till Gibraltar på cykel genom europa, och tänkte försöka tälta så mkt det bara går. Men hur är det egentligen, får man tälta var som helst? Om inte, finns det mycket campingplatser runt om i europa, hur tätt ligger de egentligen? Om man nu skulle bli "ertappad" med att campa ute i naturen någonstans i europa, vad händer då?
 
Du får inte, men låt inte det hindra dig. :)

Jag blev ertappad i Tyskland förra året. Det kom en sur bonde med studsaren på ryggen och undrade hur lång tid det skulle ta innan jag försvann. Jag hade ännu inte satt upp tältet så vi enades snabbt om att ungefär fem minuter var rätt svar... :D
(Han var på väg till sitt jakttorn 50 meter därifrån så det var ingen hotfull situation alls, men han var ju inte glad heller.)

Tips: slå läger ganska sent. Ju kortare tid tältet står där i dagsljus, ju mindre risk att någon ser det. Slå inte läger längst upp på en höjd där alla kan se dig. Cykla istället 100 meter in i en skog och hitta en undangömd plats. En majsåker är också så hög att tältet skyms.
 
Finns gott om campingar, kolla på t.e.x Garmin CNE, alltså köp en billig GPS med CNE för att enkelt hitta campingplatserna.
 
Jag och en kompis

cyklade ner till Spanien och slog upp våra små tält lite överallt, koloniträdgårdar, rangen på en golfbana, rondell, park, utanför en bilhandlare, flygplats mm mm och stötte aldrig på patrull. Däremot när jag tältat i Sverige blir folk snea för mindre.
det jag försöker säga är att det förmodligen går bra om du inte sprider ut ditt bohag över stor plätt och har lite känsla för plats. (vilket vi ej hade...)

http://www.essingen.com/2005_06_europa/index_eng.htm
 
Kollade lite snabbt i CNE och det finns t.e.x över 120 st Campingar på den Spanska Medelhavskusten. Inga av dessa ligger längre än 100km från varandra.
Franska medelhavskusten har söder om Montpellier över 100st campingplatser.

Alla dessa ligger inom 2 kilometer från stranden.

I Rhonedalen i Frankrike ofta efter bankarna vid Rhone ligger finns det massor av campingplatser.
Samma efter Rhein i Tyskland & Ijssel i Holland, I norra Tyskland finns det otroligt många campingplateser främst efter kusterna.

Camping.jpg


PS intrång/tresspassing kan kosta en hel del nere i Europa om man har otur.
Det har blivit mycket hårdare på senare år speciellt sedan väldigt många haft problem med enorm nedskräpning efter s.k wildcamping.
 
Senast ändrad:
Sverige, Finland och Norge är unika.....glöm aldrig det. I resten av Europa gäller det att att grönt tält och vara stealth......eller fråga om lov och få det....min melodi har varit fråga eller tälta sent och gå tidigt, utan att lämna spår, någon gång har jag blivit upptäck och klarat mig med språket och ärliga blå ögon.......t o m skapat vänner trots min (vilda) camping.
Campingplatser har jag övergivit av flera skäl.......
Det är möjligt och de flesta markägare är vita män och kvinnor.
Men allemansrätt finns bara i norden.....
 
Sverige, Finland och Norge är unika.....glöm aldrig det. I resten av Europa gäller det att att grönt tält och vara stealth......eller fråga om lov och få det....min melodi har varit fråga eller tälta sent och gå tidigt, utan att lämna spår, någon gång har jag blivit upptäck och klarat mig med språket och ärliga blå ögon.......t o m skapat vänner trots min (vilda) camping.
Campingplatser har jag övergivit av flera skäl.......
Det är möjligt och de flesta markägare är vita män och kvinnor.
Men allemansrätt finns bara i norden.....


När jag var i Skottland förra året fann jag att man kunde tälta fritt överallt där det var rimligt,
dvs. som i Norden. Mitt tält är rött.

På kontinenten: jag skulle aldrig drömma om att tälta fritt annat än i bergsområden
med lätt tillgång till friskt vatten
(och mina 43 senaste utlandsresor har haft bergsvandring som syfte).
Där har man förstås att ge akt på naturskydd som nästan alltid innebär någon form av restriktioner. Det kan vara tidsregler som i flera franska nationalparker
och den katalanska naturparken; det kan vara totalförbud som i den schweiziska nationalparken, i schweiziska Jagdschutzgebiete, i många italienska
(regionala) naturparker) och den spanska nationalparken
Aigües Tortes. Det kan finnas ett fåtal
tillåtna platser (med tidsregler) som i Ordesa.
Det brukar finnas skyltar som förklarar de lokala förhållandena.

Ju strängare regler, desto strängare övervakning, ofta m h a helikopter.

Vidare, om det finns bebyggelse och boskap i närheten, gäller det
att komma överens med markägare, byordförande etc. Ibland är de förbluffande tillmötesgående, "uns ist es egal". Men jag ska väl ta en plats där jag inte stör djuren?
- Frågan är snarast om djuren stör er.

I områden med många dagsgäster kan det vara idé att
vänta med att resa tältet tills folk har gått, vilket brukar vara vid 15-tiden. Eftersom jag är morgontidig vill jag inte resa tältet sent - jag vill nämligen att det ska torka.

På en cykeltur hamnar man väl mest på civiliserade platser och där kan man nog överlag glömma att tälta fritt. Är det ens trevligt?
 
Senast ändrad:
I sommar tänkte jag ta mig från Stockholm ner till Gibraltar på cykel genom europa, och tänkte försöka tälta så mkt det bara går. Men hur är det egentligen, får man tälta var som helst? Om inte, finns det mycket campingplatser runt om i europa, hur tätt ligger de egentligen? Om man nu skulle bli "ertappad" med att campa ute i naturen någonstans i europa, vad händer då?

Det är inte lagligt att tälta på så många ställen i världen men det funkar ändå. Jag vet inte när jag slog upp mitt tält sist på en laglig plats. Det handlar om att välja en bra tältplats där man inte stör någon. Vill man vara på den säkra sidan är det en fördel att fråga markägaren innan man slår upp tältet.
Ett bra tips är att slå upp tältet så sent som möjligt och riv det igen på morgonen. Det är även bra att undvika platser där man kan se tältet på långt avstånd eller från större vägar.

/Stellan
 
Det varierar otroligt. Jag har betalat mellan 5 och 20 Euro. Normalpriset för en person m. tält ligger nog i trakten av lite drygt 10.
 
Två avgifter

Det är oftast två avgifter samtidigt: Man betalar för tältet (plats) och sedan för ett antal personer. Så om du är på solotur - då får du betala för tältet och för dig själv...
 
Priserna efter medelhavskusten i Spanien brukar ligga på 3-4 Eur/Pers/Natt & 4-5 Eur/Tält/Natt så mellan 7-9 Euro, i inlandet finns mycket billigare alternativ 2-3 Eur/natt .
I Spanien finns det statliga fria områden man får campa i om man skaffat ett tillstånd och att man anmäler var du tänker campa i förhand.
Jag hörde om ett par Danskar som fått böta 200Eur/pers för wildcamping, fick sitta i finkan till dom kunde ordna fram pengar, det var lite nedskräpat där också så det fick betala för sanering också totalt gick äventyret på över 600Eur och 2 nätter i finkan, detta hände i närheten av Montpellier.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Tältregler/"allemansrätt" Bo och sova 5
Allemansrätt i resten av Norden? Bo och sova 3
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
k1322 Tält för sommar i europa Bo och sova 10
Dbang Butiker / Tält / Europa / Black diamond Bo och sova 8
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.