Vad kostar det att tälta....

intill fjällstationerna/fjällstugorna? Jag har hittat prislistor när man vill bo I stugorna och att det tas ut en "serviceavgift" för tält - men vad kostar den? Och en avgift för hund om man bor i stugan - vad blir denna? Någon som vet?
 
Tranan; sa:
intill fjällstationerna/fjällstugorna? Jag har hittat prislistor när man vill bo I stugorna och att det tas ut en "serviceavgift" för tält - men vad kostar den? Och en avgift för hund om man bor i stugan - vad blir denna? Någon som vet?

STF vet säkert, pröva höra med dom :)
 
KLAGER; sa:
Tranan; sa:
STF vet säkert, pröva höra med dom :)

nääää....det är ju för enkelt....;-)

Det finns absolut ingen anledning att blanda in STF:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31256
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21626
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6877 [/QUOTE]

Jag bugar och tackar!
(Varför fick jag inte upp de trådarna när jag sökte...? Visste väl att den frågan måste varit uppe tidigare...)
 
Inte ett dugg om du inte använder stugornas service.

För husfridens (tältfridens?) skull är det dock bra att tälta en bit bort, vissa stugvärdar är lite väl rabiata i sina ansrängningar att ta betalt, medan de flesta bara tar betalt om man är inne i stugan och torkar kläder eller lagar mat. Att gå på muggen och titta in och köpa en chokladkaka brukar de inte ta dagsbesökaravgift för.
 
skrinnare; sa:
Inte ett dugg om du inte använder stugornas service.

För husfridens (tältfridens?) skull är det dock bra att tälta en bit bort, vissa stugvärdar är lite väl rabiata i sina ansrängningar att ta betalt, medan de flesta bara tar betalt om man är inne i stugan och torkar kläder eller lagar mat. Att gå på muggen och titta in och köpa en chokladkaka brukar de inte ta dagsbesökaravgift för.

Enligt min erfarenhet tar de betalt på de mindre ställena (Tjäktja) bara man går förbi och bajsar på deras dass.
Och tältar man på deras område blir det också full avgift.

Men de lite större brukar man i alla fall kunna bajsa på.
 
Kanske de har ett desperat behov av mänskliga kontakter så långt ut, så de försöker ta betalt för att få prata en stund? :)
Min erfarenhet är annars att de flesta stugvärdarna långt ut tycker att det är kul med besök, även om det bara är passerande tältare. Jag brukar ofta skida in till en stuga om det finns någon inom räckhåll och skriva lite i gästboken, snacka lite, och gå på muggen. Ingen som velat ha betalt för det ännu. Men jag tycker servicen är bra så givetvis blir det en slant till STF efter varje tur som tack. Dock inte 60 kr per passerat dass, riktigt så mycket är det inte värt att vara vindskyddad i tre minuter.
 

avslutad210712

Gäst
Förra årets sista vandring på den näst sista dagen uppstod en extrem nödsituation dvs toalettpappret tog slut. Glad i hågen klev jag in i närmaste STF-stuga och frågade stugvärden vad en dylik kostade. Nej såna säljer vi inte blev svaret. När paniken var nära att bryta ut fortsatte han "du kan väl gå på dasset och ta en rulle. Det är inte tillåtet men det jag inte ser.....". Efter lite förhandlande slutade det med att jag slapp stjäla och fick skänka några kronor för en rulle toalettpapper. Utan att betala serviceavgift kan jag tillägga. Slår mig precis att jag som förespråkar prutande faktiskt förhandlade om att få betala mer än vad jag hade behövt göra. Att man skulle behöva betala en serviceavgift om man besöker en stuga bara för att titta hur det ser ut och handlar lite kan jag inte ens tänka mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.