Tältregler/"allemansrätt"

Hej,
någon som kan hjälpa till att lista lagar och/eller regler för tältning utomlands? Antar att det kan skilja en del mellan vad som finns reglerat i landets lagar, och lokala regler t ex i parker och reservat.

Personligen är jag mest nyfiken på vad som gäller för Norge, samt alptrakterna i Frankrike och Italien.

Hittade lite info i ett naturreservat i trakterna av Serre Chevalier i somras, tältning var tillåten mellan kl 19 och 09, när man hade kommit minst en timmes vandring in i parken. Kanske är detta bara en lokal regel just där, men att få tips om liknande vore toppen!
 
MonicaKa; sa:
Hej,
någon som kan hjälpa till att lista lagar och/eller regler för tältning utomlands? Antar att det kan skilja en del mellan vad som finns reglerat i landets lagar, och lokala regler t ex i parker och reservat.

Personligen är jag mest nyfiken på vad som gäller för Norge, samt alptrakterna i Frankrike och Italien.

Hittade lite info i ett naturreservat i trakterna av Serre Chevalier i somras, tältning var tillåten mellan kl 19 och 09, när man hade kommit minst en timmes vandring in i parken. Kanske är detta bara en lokal regel just där, men att få tips om liknande vore toppen!

Några regler som jag känner till:

1) La Vanoise - tältning på förberedda platser
vid *vissa* stugor.

2) Les Ecrins, Mercantour, PNP,
19-09. Man bör nog hålla sig borta från stugor.

3) Le Queyras: En timme från närmsta by,
inga tidsregler

4) Korsikas GR20, vid alla stugor, ingen tidsregel

5) Havsalpernas Naturpark i Italien:
en plats, ett dygn, i "alpinistiskt syfte".

6) Gran Paradiso, förbud utom på tältplatser.

En skylt med campingförbud kan mycket väl betyda
att bivack är "toleré", ibland med tidsregel.
Skyltar som förbjuder fri tältning står ofta
nära campingplatser- det säger inget om
räckvidden av förbudet. Använd förnuftet.

Fråga ALDRIG stugvärdar; de ljuger nästan
alltid, t ex om "coucher du soleil"
i högsommaren. Fraåga aldrig "vanligt
folk" - de tror att deras gissningar
är av intresse.

Jag har tältat ÅTSKILLIGT i Pyreneerna,
samt de franska och italienska alperna och med lite förnuft brukar det vara helt problemfritt.
På min senaste 18-dagars tur i Italien
tältade jag fritt 11 nätter, ofta på fäbodängar, och
var de i bruk var det bara att avtala med herden.
http://www.huthyfs.com finns bilder från
de flesta lägren.

Norge, ja, det är ungefär som Sverige, allemansrätt,
fri tältning i utmark. Det står beskrivet på
de flesta turkart.
 
MonicaKa; sa:
Hej,
någon som kan hjälpa till att lista lagar och/eller regler för tältning utomlands? Antar att det kan skilja en del mellan vad som finns reglerat i landets lagar, och lokala regler t ex i parker och reservat.

Personligen är jag mest nyfiken på vad som gäller för Norge, samt alptrakterna i Frankrike och Italien.

Hittade lite info i ett naturreservat i trakterna av Serre Chevalier i somras, tältning var tillåten mellan kl 19 och 09, när man hade kommit minst en timmes vandring in i parken. Kanske är detta bara en lokal regel just där, men att få tips om liknande vore toppen!

Generellt mycket restriktivt betr. tältning i Italien och Frankrike åtminstone i för vandrare intressanta områden. Förmodligen av 2 skäl: man vill undvika omfattande nedskräpning och brandfaran. Sedan ankommer det på var och en att själv avgöra lämpligheten. Sunt förnuft bör få råda. Att se till att sådana förbud efterlevs är ju mycket svårt
 
MonicaKa; sa:
Hej,
någon som kan hjälpa till att lista lagar och/eller regler för tältning utomlands? Antar att det kan skilja en del mellan vad som finns reglerat i landets lagar, och lokala regler t ex i parker och reservat.

Personligen är jag mest nyfiken på vad som gäller för Norge, samt alptrakterna i Frankrike och Italien.

Hittade lite info i ett naturreservat i trakterna av Serre Chevalier i somras, tältning var tillåten mellan kl 19 och 09, när man hade kommit minst en timmes vandring in i parken. Kanske är detta bara en lokal regel just där, men att få tips om liknande vore toppen!

Har själv under 5 år tillbringat 140 till 150 nätter i tält på i stort sett alla upptänkliga platser - hästhagar, nationalparker mm - under vandringar i södra Frankrike, franska och italienska alperna. Enbart sk. "incidenter" vid 2 tillfällen, situationer som löstes utan problem. Om man skulle begärt tillstånd, hade i princip all tid gått åt till detta. Har däremot strikt och efter bästa förmåga följt principen att lämna minimala spår och åstadkomma minimal (p)åverkan alltså definitivt ingen nedskräpning od. Myndigheter och dylika utgår helt förståeligt från andra premisser.
 
Ju tydligare och trovärdigare reglerna är,
desto säkrare kan man vara på att de övervakas.
Övervakning behöver inte ske från marken!

I Vallée des Merveilles är ALL tältning förbjuden -
omårdet med hällristningar får endast beträdas på guidade
turer och det är förbjudet att använda stavar med metallspetsar (man vänder dem alltså uppochned).
Detta övervakas! Det kryllar av vakter.

I Aragon i Spanien finns det så många regler att de knappt
går att efterleva, t ex om avståndet mellan olika
tältgrupper - länge än man kan se! Men vad patrullerande
vigilantes verkligen kollar är att man inte gör upp
eld - jag vet INGET reservat där det är tillåtet.

Man kan råka ut för absurda överraskningar. 1996
gjorde jag flera mindre turer i Pyreneerna och en tog mig över
ett pass och förbi Renclusa-stugan som ALLTID är full,
till vad jag på den otydliga kartan trodde var en
campingzon, men som var en campingplats vid väg.
När jag reste mitt tält kom genast en vakt
och förklarade att det inte fick resas före 19
("lo siento", tillade han). Sånt får mig att
misstänka att många tältregler bottnar i slentrian
eller regleringslusta.

I Aigües Tortes, i den egentliga nationalparken
(inte i "zona periferica") är, om jag fattat rätt
ALL bivack förbjuden - det är rentav förbjudet
att vistas utomhus nattetid! Där görs helt säkert
kontroller och åker man fast är det dryga böter
och förlust av tältet. Jag skulle gissa att
vakter i Mercantour, Ecrins etc nöjer sig med uppmaningen att riva tältet om man rest det för tidigt.
Undrar förstås om inte marken slits lika mycket av
jag sitter på min madrass med hela packningen
och lagar min middag
och väntar!

Jag har läst ngnstans att det finns en höjdregel
i Aostadalen - över 2500 får man tälta, och
där bara DRÄLLER det ju av tältplatser.
På plats får man veta verkligheten och själv avtalade
jag med herdarna. Korna var mindre förhandlingsbenägna:
http://www.huthyfs.com/piaogal/pages/piao129.html

Iövrigt beror väl tältregler på att marken
många håll fortfarande brukas.
Men det är förvånansvärt gott om områden
där tältning är helt problemfritt,
t ex Valli di Lanzo mellan Susa-dalen och Gran
Paradiso. Och ändå betraktas fritältare
där som utomjordingar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
Allemansrätt i resten av Norden? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.