Tälta i park?

Hej!
Undrar om det är någon som har koll på var man får tälta. Är det tillåtet att till exempel slå upp ett tält i en park mitti en stad? Får man göra det i skogen? Och hur länge?
 
Senast ändrad:
Spontant svar...

... men om ingen förbudskylt finns, och det är allmän mark så borde väl allemansrätten gälla...

/Thomas
 
De allra flesta kommuner har en paragraf i sin lokala ordningsstadga i stil med" Camping är förbjuden på offentliga platser i områden med detaljplan". Detta är då en begränsning av allemansrätten och man får inte tälta.
I skogen får du tälta en natt, sedan ska du ha markägarens tillstånd.
 
Så om det inte finns någon regel som förbjuder det i kommunens regler borde det vara helt okej att tälta i en park under en natt.

Hade tänkt att tälta i Borlänge och var inne och titta på deras föreskrifter men kunde inte hitta någon regel om att det var förbjudet att tälta i parket m.m.

Sen kan man ju flytta på sig till lite olika ställen efter varje natt? Eller gäller regeln för en markägare så om jag skulle flytta till en annan del av dens mark så måste jag fortfarande ha tillstånd fast jag tältar på ett annat ställe?
 
I tillägg till tidigare svar kan jag berätta att:
- Jag blev bortjagad från Vanadislunden i Stockholm av en argsint pensionär en gång när jag skulle sätta upp ett tält på prov, mitt på blanka eftermiddan
- På den tiden jag tågluffade var det kutym för polisen i t.ex. Spanien att svepa igenom parkerna på natten och köra iväg tågluffare som försökte sova diskret i buskagen....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.