Tälta i Norge

Hej alla! Ny här..

Jag tänkte jag skulle till Norge i april o stanna där ett halvår för jobb. Eftersom anledningen till min resa är att samla ihop lite pengar o jag har en lägenhet här hemma som jag inte vill överge, så har jag tänkt mig att bo i tält. Gissar att det kan fungera bra.. eller i af hyfsat.

Söker jobb där dusch finns på jobb (truck o lager). Så just den delen är avklarad. Kommer att ha bilen med mig så vikt o så är utan betydelse.

Min fråga är vilket tält jag ska skaffa mig inför en sådan resa. Jag kommer att ha tältet uppe konstant. Jag är 182 lång o vill helst ha ett 2 manna tält, mest för det extra utrymme som finns.

Ska ju ändå vara mitt hem (mer eller mindre) i ett halvår.Förvaring har jag i bilen.
Eventuellt att jag löser tältplats med en lokal markägare eller camping, även om det senare kommer att kosta lite mer så inser jag visst att de moderna faciliteterna kan vara avgörande till min fördel. I nuläget är jag mest intresserad av Stavanger. Jag har viss erfarenhet av friluftsliv, men det var några år sen nu..

Jag har i nuläget ingen annan utrustning utan behöver införskaffa efterhand.

Frågan gäller; vilket 2 mannatält behöver jag? Gränsen går vid 2700 kronor.
 
I min "ungdom" (e 35 nu) bodde jag i USA ett tag. Där är lönerna låga och levnadskostnadena skyhöga. Ett tag (3 månader) såg jag mig tvungen att bo i bilen för jag hade inte råd med hyra och bil och bil var jag tvungen att ha för att ta mig till jobbet.
Det jag kan tipsa från min erfarenhet är att ett tvåmanstält kommer att bli för litet, det bli stökigt snabbt (du planerar att leva så i 6 mån) och du har ingenstans att stå eller sitta - för att läsa en bok, ta en öl, röka en cigg, snacka med polarna, osv. Köp hellre ett större billigare tält och komplettera väderskyddet med en billig presenning. Presenningen skyddar mot det värsta av vätan samt skit från träden. Lägg den inte på tältet utan spänn upp den så att du har ett mellanrum till tältduken. I ett större tält kommer du att kunna stå upp när du tar på dig kläderna, sitta och njuta av tillvaron i absiden (för det är jävligt härligt att vara så fri!) ha ett ställe att käka på osv.
Bilen blir skitig jävligt fort och när man jobbar på det sättet (utomlands) så blir det lätt att man jobbar mer än heltid och då har man ingen möjlighet eller lust att städa bilen en gång i veckan.
Skaffa ett ståhöjdstält från McKinley eller Everest, det är nog det billigaste alternativet, eller kolla in friluftsvaror.se.
Lycka till och njut av livet. Du får en fantastisk historia att berätta för dina barn och barnbarn.
 
Jag skulle välja något med ståhöjd, typ ett campingtält i ca 10 kg klassen. Då kan du ha en låda att sitta på och ett litet bord. Primus gör bra och ganska prisvärda tält. Ett Stadiumtält (Everest) skulle nog också funka, men efter ett halvår är det gissningsvis slut i golvet. Pressenning under kan öka på livslängden.
En stor kåta (lavvu på norsk). T.ex. från Norska Bison skulle också vara ett alternativ.
 
Personligen skulle jag utan tvekan satsa på ett stabstält 32 eller 22 med en riktig vedkamin... Då har du gott om utrymme och ståhöjd samt kan elda för att hålla värmen uppe. Borde gå att få fatt i för en rimlig summa... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Eventhyr84 Prisskillnader Norge-Sverige Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.