Ålfiske!

Skulle bara tala om att jag och kompisen fick 5st ålar i helgen, grymt spännande fiske.

Hur fiskar ni ål, om ni gör det?
 
Grymt! Någon stor?

Personligen har det inte blivit en enda ål i år. Värdelöst.

Favoriten är ett knippe lövmaskar på en skapligt stor enkelkrok, alternativt en halv död mört eller liknande om annan fisk är besvärlig.
 
Bottenmete med räka, lövmask eller fet daggmask. Har aldrig testat leverpastej, men vet att andra har haft lycka med det. :) Helt klart ett av de bästa kväll/nattfiskena.
 
Ål går bra att meta på samma sätt som man metar plattfisk. De gånger jag själv har gjort det har jag använt flera krokar monterade på tafsar. Räkor, sillbitar, fiskrens, feta maskar går bra att agna med. Annars hugger de på nästan vad som helst.

/Göran - som tycker ål smakar vidrigt men är kul att meta
 
Ål

Fiskar ni ål i havet eller i insjöar eller både och? Man fiskar i och för sig i havet här nere i skåne nu när det är åla tider.

/mattias som gärna tokfrossar ål!!
 
Re: Ål

norpan_; sa:
Fiskar ni ål i havet eller i insjöar eller både och? Man fiskar i och för sig i havet här nere i skåne nu när det är åla tider.

/mattias som gärna tokfrossar ål!!

Har för egen del mest metat ål i Blekinge skärgård (riktiga stridisar), men de största har jag fått i Ringsjön här i skåne i yngre dar. Vet inte hur det är med beståndet nu förtiden då ålen minskat kraftigt i antal av all skit som finns i våra insjöar.

/g
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.