Alesjaure-Nallo

Hej!
Är det någon som har gått leden Alesjaure-Nallo sommar tid.
Det är färdväg I i boken vandra kungsleden med
Claes Grundsten.

Undrar hur västra bossusglaciären är.

/Per

Jag gick den led du efterfrågar för ett par år sedan, dock inte över glaciären. Den rekommendation som görs är att ta sig upp jämte glaciären på västra sidan för att sedan tvära över där det är förhållandevis plant. Sprickbildningen är i det området av mindre omfattning men själva glaciären i stort består av flertalet sprickor, framför allt i över och nederkant.

Jag valde istället att passera nedanför glaciären (behövda vada glaciärbäcken men det var inga som helst problem) och därefter tvära upp mot den östra sidan. Följde sedan Siellmatjåkkas (topp 1792) västra kant och gick således strax ovanför glaciären. Vägen består endast av stenar, så gott som uteslutande är det rörelse i stenhavet när man passerar men det går i alla fall att ta sig fram den vägen.

När passagen av glaciären är gjord blir det mer lättgånget men fortfarande uteslutande sten, och nedgången efter passet kan därför vara lite trixigt.

Sammanfattningsvis en mycket vacker tur vid vackert väder men krävande och jobbig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
V Possusglaciären

Jag gick från Nallo till Alesjaure över glaciären 2005-08 och i 2006-08. Mitt på glaciären finns några snörännor 2-3 meter breda med brusande glaciärbäck under, där var det litet letande för att hitta en säker passage. Glaciären är ca 600 m bred där den bästa passagen finns. Sträckan från Nallo till glaciären via moränryggen är besvärlig med mycket lösa stenar. Turen rekommenderas endast till erfarna vandrare. Jag gick den själv, utan stegjärn eller annan speciell utrustning. På tidigare fjällkartor fanns leden markerad. På dagens kartor finns den inte längre. Från glaciären till Alesjaure är det enkelt med många fina tältplatser. En höjdartur för erfarna när vädret är bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips