Alaskan malamute

Malamute

Du får mer problem med en Malamute än du anar om du inte bor på landet och har ett jobb där du jobbar 50%.
Har själv haft med rasen att göra och till skillnad från Huskyn är Malamuten rent av skarp och gillar att jaga ren!! Och fånga den...
 
Jag har själv 10 alasker och även två sibrian. Jag föredrar alasker pga att dom har ett högre tempo.(men finns snabba sibiran också).
Jag kan då ha alla mina hundar lösa och om dom kunde så skulle dom vilja krypa in under skinet på en när man kelar med dom.
 
Kelgrisar

Det låter ju som om det vore en hund som skulle passa mig! Jag har fått tips om vart i Jämtland jag kan få träffa Alaskan Huskys, av den gode Per(fick fason på mailskickandet och har nu svarat på mailet, Per), så nästa vecka får jag förhoppninsvis möjlighet att stifta ordentlig bekantskap med rasen.
 
Ensam husky?

Hur är det egentligen går det att få en husky att trivas ensam eller bör man skaffa två?
Har hört båda delarna....
 
Smittorisk

Jo, jag har förstått att dom är som ett virus. Det största bekymret kan bli att dom är så förbaskat tjusiga så att man ser förbi vissa brister rasen kan ha... Jag skall verkligen försöka att vara grundlig i mina undersökningar och inte bara tjusas av utseende.

Jag är också fundersam på det senaste inlägget husuvida en Husky klarar sig ensam eller inte.
 
Är du mycket aktiv kan du väl ha en Sibewrian Husky ensam. Läs om Elin Engerström :). Att ha två är då inte så värst mycket jobbiagre en en. Opraktighetsgränsen går vid tre. Två SH kan dra dig på cykel men tre är för många. Biltransportrer och allt annat blir också jobbigare.

Malamute? Mitt intryck, de är tjockskalligare än SH, knepigare med andra hundraser, långsammare men starka. Ingen nybörjarhund kanske.
 
hejsan!

Jag tycker definitivt att en malamutt borde passa dej och det aktiva liv som du lever. Själv har jag en malamutttik som är dryga tre år gammal, hon väger 29 kg och har en mankhöjd på 58 cm. Alltså en lagom stor hund men ändå med stor fysisk kapacitet (hanarna kan ju bli riktigt stora).Det är en hund som självklart kräver mycket aktivitet men det är också en riktig myshund.Tänk dock på att detta är en hundras som inte lever för dig utan MED dig. Lycka till!!
 
Kennelbesök

Jag skall se till att besöka kennlar/uppfödare med både Malamut, Siberian Husky och Alaskan Husky, så man får en rättvis bild av samtliga raser. Malamute-tiken lät ju inte helt fel Linda! Köpet av hund kommer inte ske inom det närmsta året, så det finns tid till en hel del efterforskning och funderingar, samt som sagt en hel del studiebesök hos olika hundar.
Tips mottages gärna om, i Östersundstrakterna bosatta, uppfödare till de tre raserna eller ägare som vill presentera sina hundar.
Närmast blir det ett besök hos en uppfödare till Alaskan huskies, har bestämt en tid på måndag klockan sex, skall bli riktigt roligt!
 
Alaskan Malamute

Hej Mattias!
Ett tag sedan jag var inne på sidan....
Hur som helst så tycker jag att du gör helt rätt i att besöka uppfödare och hundägare så att du lättare kan bilda dig en uppfattning om raserna.
Jag bor på Frösön och du får jättegärna träffa våran hund.
Dessutom kan jag tipsa om hennes uppfödare m.m. Du når mig på gm_linda@hotmail.com Hör av dig!
 
Alaskan malamute...

Hej!
Jag har själv aldrig haft malamute, men jobbat en del med dem. Tycker att det är trevliga, självständiga hundar, som är mysiga att ha med på fjällturen. Som det är sagt tidigare i denna diskussion, inga smäckra siberians eller alaskans, utan lite lägre lunktempo. En annan grej med malamuten som är ganska påtaglig är att de är just självständiga och inte riktigt "krypa upp i husses/mattes knä"-hundar. De vill gärna sova ute och blir snabbt varma. Själv har jag siberian husky och alaskan husky vilket jag upplever lite mer "sting" i, (utan att döma ut malamuten). Lycka till med ditt hundäventyr, jag tror nog att vad du än väljer så kommer du att få ut så otroligt mycket av det!!!
 
Malamute eller ej

Hej.

Har läst tråden här på forumet och undrar hur det gick med kennelbesöken och val av ras.

Jag har själv AM(Alaskan Malamute) och långdistanslöper en del + fjäll och skogvandringar.
Passar utmärkt då AM har en lagom travande gång, som passar mig när vi långlöper eller åker skidor.

Återkom gärna med svar. Det vore kul att veta vad du valt och hur du tänkt.:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...