Alaska-tips...

Jag såg ännu en grön Alaska dyka upp på Tradera idag: Objekt 307011825

Av bilderna att döma ett bra köp med ett mycket rimligt utropspris: 1kr
Broderad Hatt-logo, Ramförlängare, Extra packsäck (sjösäcksversionen), X-flex bärsele.
Grön med gröna snölås.

Lite enkel omvårdnad och den är klar för bruk. Med ett enkelt varv i symaskinen så sitter
det där lossnande snölåset på plats igen. Ett par gummitassar på ramen också kanske
så står den stadigt upprätt...

Om jag inte hade mer än tillräckligt många redan
så hade jag nog ställt in siktet själv... ;-)

NFI naturligtvis,
/Odd

Om någon här köper den - hör av er så kan jag assistera/tipsa med reparationen...

En kanonsäck för en packrafter som inte her en massa cash som ligger och skräpar. Väldigt lik min, samma bärsystem, ram, ramförlängare och (vad det verkar) tyg. Lite spännen o dyligt som skiljer. Jag antar att den är inköpt på 80-talet. Lagningarna är ju bra att göra men inte nödvändiga för att man ska kunna använda den. Mycker användning kvar i den säcken.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Säcken är sannolikt från någonstans i början till mittan av 90-talet (likadant den extra pack-
säcken) eftersom de har 90-talets mjuka tyg, broderade hatt-loggor och så klickspännena
plus de saknade toppstramarna på axelremmarna (svårt att se - men varför ha sådana
och ändå inte montera dem?) vilket utesluter sena 90-talet...
Höftbältet är från det sena 80-talet (med rektangulärt påsytt märke med Haglöfs hatt-logga),
men kan ju naturligtvis vara ett på lagret i butiken kvarliggande löst reservdelsexemplar
som fått ersätta det bälte som ursprungligen var med på Alaskan. Efter ett spänneshaveri?...

Ok, jag trodde der var det enklare 80-talstyget som jag har på min. Och jag ser nu att axelremarna inte verkar vara riktigt som jag minns att mina ser ut. Så den har nog växt till sig lite i vikt jämfört med min, men det är fortfarande en bra säck och ett bra köp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips