Åkområden var?

Appropå tråden om åkområden startad av Bo. Här kommer en tråd som också handlar om åkområden.

Kan ni lista ut var dessa två mycket trevliga områden finns? Ett i bebodda trakter och ett mer ovanligt och svårtillgängligt. En liten sommargåta.

Område 1:
akomrade.jpg

Område 2:
akomrade2.jpg

(Kolla in alla häftiga vikar i den västra sjön)

Ettan var en baggis !
Från Haldenvassdragets sjöar i väster (Norge)via St. Le, Foxen, Lelång, V. Silen Järnsjön, till Ö. Silen.
Favoritåkområde som tyvärr hade för ojämn isläggning förra säsongen.
Passar dock på tvåan.
// Bengt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bengt F; sa:
Ettan var en baggis !
Från Haldenvassdragets sjöar i väster (Norge)via St. Le, Foxen, Lelång, V. Silen Järnsjön, till Ö. Silen.
Favoritåkområde som tyvärr hade för ojämn isläggning förra säsongen.
Passar dock på tvåan.
// Bengt

Ettan rätt! Sjöarna i området runt Årjäng, Bengtsfors och Ed.

Område två är svårare.
Hint: konstgjorda/uppdämda sjöar. N Värmland

Svar på fråga 2 är Tisjön och Örsjön etc i närheten av Sysslebäck. Är det någon som har åkt på dessa? Ligger ganska avsides (hoppas inte eventuella Utsidanmedlemmar som bor i Höljes eller Sysslebäck tar illa upp), ganska högt belägna och nära Dalagränsen vilket gör att det känns svårt att pricka in sjöarna i högform. Regleringen av sjöarna är ytterligare en komplicerande faktor. Annars ser det lovande ut.

Bild 1 gissade ju Bengt direkt eftersom jag har släpat runt honom på de sjöarna. Du skulle haft med Dals-Ed och Bengtsfors på bilden, turen mellan Dals-Ed och Bengtsfors via Foxen och Lennartsfors (ganska exakt 10 mil) ser jag som en klassiker och hoppas att förutsättningar skall finnas för den kommande säsong(fanns eventuellt i vintras men jag missade chansen då).

-Palle

Rätt svar Palle!

Jodå det har åkts skridskor på både Örsjön och Tisjön, säsongen 03/04 gick det första helgen i december.

Örsjön:
http://www.frilufts.se/vanerskridsko/slk/turrpt/03-04/e/20031207182347/index.html

Tissjön:
http://www.frilufts.se/vanerskridsko/ekoguide/turrpt/03-04/e/tisjon0312.html

Jag var uppe i Långberget på skidläger samma helg i början av december förra vintern och hade hoppats på åkning men det gick tyvärr inte. Det är ett kort skridskofönster som gäller på dessa sjöar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips