Akka-Salto eller vice versa

Hej!
Planerar min första Sarek-vandring och hade tänkte att går Salto-Sito-Pastavagge-Ruovesvagge-Kisuris-Akka. Vilken är bästa start och slutpunkt, Salto eller Akka/Ritsem?

Hej.

Gick samma tur för 2 år sedan, utgick från Ritsem. Bra val som första Sarekupplevelse enligt min erfarenhet. Hugget som stucket vilken riktning tycker jag. Du bör dock titta på båttiderna, framförallt mellan Rinim och Sito, men även Ritsem-Akkastugorna. Vi la även in lite extra tid, kom väl till pass för en uppstigning (södra vägen) på Akka, vilket var fantastiskt fint. Vi låg även två nätter på Pielaslätten, fick då tid för en "topp-attack" mot Låddopakte, grym utsikt över Rapadalen.

Ha en trevlig tur!

/Göran

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret och tipsen. Jag vet att STFs båt från Ritsem inte passar förmiddagsbussen, men det lär finnas konkurrerande båttrafik där man kan kolla upp. Hur lång tid tog ni på er under turen?

Har för mig att vi var ute 6 dygn, rundade sedan av med 2 nätter i Salto. Relativt lätt vandring med undantag för Pastavagge, lite bökigare vad där, delvis pga sämre väder. Har också hört om folk som tagit sig över Ritsem-Akka "privat", finns säkert någon på forumet som kan bistå med en kontakt.

/Göran

Ja kan hänvisa till omtala av "privat båt" i forum, men titta själva - surfa i forum, har redan skrivits förrut.
Om du skal gå Ritsem-Salto eller motsatt? Men andra har redan skrivit i forum att det finns en rekommendabel restaurang på Salto. Alttså att man slutar där, även Kvikkjokksvandrere
Bra tur:)

Salto, en gammal go' fjällstation med trivsel inbyggd i väggarna, god mat och en kall pilsner;
Ritsem, en arbetarbarack på en stor ful grusplan och utan servering, jag vet nog ganska väl var jag skulle vilja avsluta en vandring.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips