Åka skidor med meniskskada?

Tjallå, nån som har erfarenhet av att åka skidor med en lindrigare meniskskada? Blir det en sån belastning att man riskerar att få j-t ont? Och finns det risk för att man förvärrar själva skadan? Ska åka skidor i Andermatt om 1,5 vecka och kan ev. tänka mig att chansa på att få det att funka - med medikamenter och inte alltför aggressiv åkning. Men det är ju ingen idé att åka iväg om risken är rätt stor att det går åt helvete.

Mkt tacksam för svar! /Ola

Sjukgymnast

Vad är det för skada? Jag hade en vridskada som jag fått med Telemarksskidor, då funkade det att åka bräda. Jag hade aldrig åkt tidigare, men är man i Riksgränsen så måste man ju ut i snön på något sätt. Och jag hade skitkul. Jag tejpade knät efter telefonrådgivning med en sjukgymnast, det hjälpte bra.

Inga värktabletter! Då känner du inte om du håller på att paja något. Ingen skidresa är värd ett liv som haltande. Tänk dig att aldrig kunna springa en mil eller gå i fjällen. Var försiktig! Gå till en duktig idrottssjukgymnast så att du kan få ett utlåtande och hjälp med tejpning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mest telemark ...

... blir det. Men har slalompjäxor o Crossplateplatta på laggen, så jag kan byta snabbt om jag vill. Åker med ett telemarksgäng (STK) o har ofpistguide på programmet i 3 dar. Får kanske tänka om där. Rätt mkt olika bud dock om vad som är sämst/bäst för knäna. Vissa tycker telisar utgör mest belastning, andra det blir mer "slagigt" med slalomlagg och att telisar därför är mjukare o bättre. Slalom/pist/korta dar är väl bästa modellen - eller stanna hemma. Pist i Andermatt e ju inte heller så kul. Tack för input! /Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips