Åka på is/hårt med telemark?

hej
Jag var uppe i Sälen i helgen och hade bekymmer med isgreppet. Jag har åkt telemark några år och tar mig ner på normal snö. Min utrustning är Scarpa t1, cobra och fisher altrax freeride 74 (193). Med parallellsväng sitter jag kvar men inte med telissväng. Det blev flera 30 meterskasningar på sidan i de svarta backarna.
Kämpade för att trycka i båda skidorna.

Några tips skulle emottagas tacksamt.
mvh
ht
 
Isgrepp

Tjena
Jag har samma skidor som dig, fast de heter big stix 74 och är 183 cm, bara olika målning. Scarpa t3 och cobra.

Jag har precis börjat köra med carving skidor, hade raka innan. Det är ju en helt annan teknik. Raka skidor sladdar man ju med. Men tillbaka till frågan.

I riktigt hårda backar så lägger jag nästan all vikt på den yttre skidan för att få tillräckligt mycket tryck på den. Så att man får sjyssta carving svängar. Sen går det ju undan utav bara helvete när det börjar bli brant om man bara carvar. Man får lägga in en sladdsväng när man tycker att det går för fort.

Jag lägger alltså om tekniken när jag kör i hård pist, med all vikt på ytterskidan. Till skillnad från offpist. Det gäller att hålla kvar vikten på skidan genom hela svängen och svänga dit skidan vill.

Testa i flackare backar så att du får kläm på tekniken.

Det är mina idéer iaf
 
Ytterskidan

Instämmer. Hur stark du än är i benen är det näst intill omöjligt att få tillräckligt med tryck för bra isgrepp på "bakbenet", dvs innerskidan. Att kanta in ytterskidan med både höft och knä är det enda som funkar.

Eller funkar skapligt ska kanske tilläggas, eftersom man inte kan få lika bra grepp med telis någonsin. Argumentera gärna emot, men eftersom isgreppet med alpinskidor främst kommer från "inner-fram" är det en omöjlighet eftersom denna del av skidan är svår att trycka på med lös häl.

Telis är egentligen sämre på allt rent teknikmässigt: sämre grepp, sämre fart, sämre kontroll. Jämför ex en alpinåkare och en telisåkare i en stakad bana. Ojoj.

Men telis är äsdå bäst. Varför? Man åker ju för nöjes skull och för känslan... och kännslan är bäst på telis!

fullt ös, hälen lös!
 
instämmer

Så sant! Tyvärr får man aldrig det isgreppet med telisar som man får med alpin utr. Man kan dock komma en bit på vägen genom att flytta över så mycket tyngd som möjligt till dalskidan och på så sätt trycka i stålkanten.
Men det är inte isiga pister som telisar är gjorda för! Det är soliga vårdagar med slasksnö och gott sällskap. Telisar åker man inte för att prestera något, man åker det för att det är så jävla kul att bara åka! - För känslan! Något som käppåkarna aldrig kommer fatta...
Freeedooom!!!
 
isgrepp!

Tjeena Alla. Var ett tag sedan jag kollade på Utsidan, men jag ställde frågan om hur vassa kanter en telisskida bör ha för ca, ett år sedan. O-svar. Men nu har jag lärt mig lite mer i denna djungel om kanter.
Jo! Jag har kommit på att om man "hänger" hela kanten ca, 87 grader och ser till att belaget ej är helt plant utan lite konväxt så får man ett mycket gott isgrepp. Prövade detta i Åre förra veckan. Satt som guten i backen. Dock tar låren och flåset lite stryk.
Pröva att slipa själv. En ställbar kantslip och en fil är billig.
Allas väl.
 
Gör nått annat

När det är isiga pister så är mitt tips att göra nått helt annat än att åka telisar.....

Jag var i Kittelfjäll över jul och nyår (ahhh.. puder till låren). Sedan var jag en dag i Branäs isiga pister. Kan bara konstatera att det inte ens är samma sport. Stackars människor som tror att utförsåkning ska ske i hårda backar.....

Lev!

OlaO
 
Längdåkning ett bra alternativ

Telisar på isigt underlag är inget vidare, både sväng och utstyr är för löst underlag.
I Paul Parkers bok "Free heel skiing" rekomenderar han paralell sväng för hårt underlag. Boken är förövrigt underbar i sin pragmatism och brist på dogmatiskt synsätt, nåt att ta efter för många dicipliner inom motion och friluftsliv.
Längdåkning är också ett bra alterntiv och med ett rörelsemönster som är befrämjande för telmarksåkning. Det ger dessutom bra skidkänsla.
 
teliskanter

Ja DU OLA! Om Du inte tycker att kunnskap om aktivitet i hård backe, både på alpin och/eller med telisskidor är nödvändig, så undrar jag lite var Du varit de senaste 10 åren? Sahara??? Det är ju precis denna fråga som sysselsatt skidutväcklingen och gjort att material, åkteknik och glädjen för Oss alla ökat. OBS! Detta är ej menat son en förolämpning.
En bra anledning om man vill åka "puder" är att kunna hantera hårt/isigt underlag. Detta bl. på grund av att det kan vara Djävligt långt och knöligt att ta sig till pudret. Prövade själv Mont Fortes baksida i Verbiere vecka 3 i fjol. En rå-rysare innan man nådde korridoren med pudret.
Dessutom har jag lite svårt att uppskatta glädjen med att köra i en slalom eller storslalombana som 50:e åkare om det är mjukt.
Alltså tycker jag frågan om vassa kanter och hårt underlag är bra.
Ett förslag att få lite kläm på det hela är att "hänga " kanterna och sedan köra kortsväng i ex Sälens "Väggen" eller i Åres "Humeln". Ta gärna lektion. Livet blir lite roligare och dessutom säkrare när man är där och det är hårt.
Allas väl.
 
Hej!

Tråkigt med alla som inte säger sig kunna åka med skär trots hårt underlag. Allt handlar om teknik och fart. Med rätt teknik och mycket höft, får du bort skidan under kroppen vilket innebär att den går upp på kant och gör sitt jobb. Farten ser till att kraften ökar, därav kanttrycket.
Är själv en fantast när det gäller hårt underlag. Åker på ett par Völkl P50 med 30 mm plattor. Går bara bättre och bättre ju hårdare man pressar.
Ett tips är att inte lägga allt tryck på dalskidan utan att fördela mer tryck på släpskidan. Fungerar garanterat.

Så, skippa snacket med att det inte går att åka telisar på hårt underlag. Det fungerar utmärkt!!

Telislinkan
 
vass kant.

Tack "Linkan". Kul med någon som har samma åsikt. Vill dock be Alla om ursäkt för en felsägning i mitt förra inlägg. Jag sa "hänga kanten 87 grader". Gör man det blir det inte allt för roligt i isig/hård backe. Måste vara som att åka Vaxholm-Dalarö på rundslipade grillor.
Det jag menade var att kantslipa 87 grader. Skit i att hänga kanterna. Det kan man lätt ordna med lite sandpapper eller staven i backen efter 1:a åket, om mad nu måste göra det? Men lite benmuskler och en rörlig höftled är till fördel i hårdt underlag och försök till carvingsväng. Kan man dessutom som "Linkan" föreslår försöka utnyttja bägge kanterna är det hela mer stabilt. Dock en liten varning från en amatör. "Bergsskidan" har en viss tendens att skära uppåt om man "somnar till" lite vid åkningen. Så skarpa kanter betyder en ökad konsentration i varje sväng. Allas väl.
PS. Till "Klippen". Bästa svaret på frågan hur man får fast telisskidor på hårt underlag kan väl inte vara att åka Wasaloppet=(längdskidor). Var i Romme i helgen och körde en del telis. Stenhårda pister. Funkade alldeles utmärkt.DS.

[Ändrat av lavinfaran 2003-03-03 kl 20:09]
 
Så sant så...

Roligt och läsa olika uppfattningar om telis och isiga backar. Kunde konstatera att alla hade för mej en sund uppfattning.
Ja, visst går det att åka på skär i isig pist men då krävs det rätt material, mod och teknik för det går undan... Vassa kanter på en skida som du kan trycka igenom, platter för att komma på kant samt rejält styva pjäxor för att hålla emot kanten. Svårt att beskriva tekniken genom text, men som någon sa ut med skidan från kroppen och en rejäl höftekneck/motvrid med skidorna i höftbredd samt mycket tyngd på bägge skidorna i slutet av svängen. Arbeta igenom svängen, lås dig inte i positionen utan gör en lång rörelse genom svängen och sedan in i nästa. Kör inte för brant till en början.
Sedan är ju telis som sagt till för lössnö och vårsnö. Eller åk kortsväng i kanten på backen- garanterat fluffigt. Annars åk längd eller alpint. Med slalom utrustning är det betydligt lättare att köra på skär vid isigt före. Jag har själv sett när landslaget kört på skär i isigt före så det går men det är svårt- inget snack om det. Nu har det kommit mer snö i Sälen (Hundfjället) så välkommen hit igen och testa skidor samt ta en privatlextion. Variera skidåkningen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Jonas P Vart åka? Telemark 7
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
Nalta_eljest Börja åka! Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
david78 Åka nu!! Telemark 1
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
Varför åka telisar? Telemark 1
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.