Åka kommunalt till Häggsta?

Tänkte göra ett besök i Häggsta i samband med Vildmarksmässan. Det verkar dock inte som om vi får tag på någon bil. Jag vet att det går att åka buss ända fram till kyrkogården, men det är riktigt knöligt med massa byten hit och dit. Så jag undrar om det finns något vettigare alternativ att ta sig dit en fredag morgon och sedan in till stan igen frammot kvällen, där man kanske får gå en bit, men slipper byta så mycket.

Det är inga problem!
Ta tunnelbanan till Masmo, när du kommer ut från stationen ska du ner mot vänster, över (under) Glömstavägen, promenera längs Masmovägen i tio minuter tills du har ett gammalt "grustag" på högersida, där ska du in och gå upp i skogen på ett motionsspår, som du följer lite åt höger helatiden. Om jag minns rätt nu (var länge sedan jag gick dit) så ska du komma fram efter 10-15min.

Är det första besöket måste du pröva "Sjuan, 3" en av de första lederna ca:1936!!! Med utsteget "Sjuochenhalvan, 3+" En mycket lätt led, men ack så luftig.. Brukar göra den "Bara för att.."

Lycka till och trevlig klättring!

// Danne

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för infon. Har klättrat både Sjuan och Sjuochhalvan vid tidigare besök. Sjuan tyckte jag var mest bökig. Sjuochhalvan kommer jag dock klättra igen, bästa treaklättringen jag någonsin gjort. Kommer troligtvis att fira ner till standen på Sjuan för att slippa klättra första repan. Åker i sällskap med en mindre erfaren kompis så jag tar gäena emot fler tips på leder i fyra upp till femminusregistret. Helst sådana som kräver att man bygger stand på egna säkringar.

Om du har ett exemplar av Stockholmsföraren, tycker jag att den innehåller bra rekommendationer.

Om du klättrat sjuan och sjuochenhalvan antar jag att du också har gett dig på Direttissiman, som är en toppenled inom det register som du nämner, en riktig klassiker.

Komplettera gärna med traversen ut till vänster efter standplatsbulten 3/4 uppe, vill minnas den kallas Tors travers: Lite svårare (5-?), men skoj. Sen beror det ju på hur erfaren din andreman är, traverser på kil kan ju ha sina sidor om man är grön...

172

Buss 172 går förbi på Glömstavägen. Den går varje kvart och var 7:e minut i högtrafik mellan Huddinge station och Norsborg. På söndagar är det dock bara 30-minuterstrafik.

Thure

teoek; sa:
Sjuan tyckte jag var mest bökig. Sjuochhalvan kommer jag dock klättra igen, bästa treaklättringen jag någonsin gjort. Kommer troligtvis att fira ner till standen på Sjuan för att slippa klättra första repan.

Om du tyckte Sjuans första replängd var bökig har du förmodligen varit inne i själva hörnet och harvat. Testa att följa sprickan på väggen cirka tre meter till vänster om hörnet. Inte svår alls, välsäkrad och inte det minsta bökig.
Kombinationen Direttissiman / Tors Platta, som någon redan tipsat om är kanon. Svårt dock att hitta leder i Häggsta där du får göra stand på egna kilar. En möjlig sådan är dock Fyran. Gör den gärna med Gillis Plattas insteg, fortsätt sedan med Gandalfs Felsteg och följ sedan Fyran upp. Möjlig stand på egna kilar strax under den avslutande toppsprickan.
Annars tycker jag förstås att du ska åka till Tunaberg. Där finns en hel del leder i precis de grader du är ute efter och nästan inga fasta säkringar. Fast det är inte så praktiskt att ta sig dit kommunalt.

pecall; sa:
En möjlig sådan är dock Fyran. Gör den gärna med Gillis Plattas insteg, fortsätt sedan med Gandalfs Felsteg och följ sedan Fyran upp. Möjlig stand på egna kilar strax under den avslutande toppsprickan.

Hmm ???

Menar du inte "tvåan" här eller ???

Fyran är på en helt annan del av Häggsta väggen och inte direkt i närheten av Gillis.

Vad är "Gandalfs felsteg" ??? Hittar den inte i Stockholmsföraren....

Den kombination som Per nämner finns beskriven på sid 48 i Stockholmsföraren, under "Fyran". Har själv gått den för 30 år sedan. Kanske du förväxlar med "Fyrbulten"?

mellpat; sa:
Den kombination som Per nämner finns beskriven på sid 48 i Stockholmsföraren, under "Fyran". Har själv gått den för 30 år sedan. Kanske du förväxlar med "Fyrbulten"?

Aha !!! Den har jag totalmissat - måste nog skriva upp den på listan över leder som skall göras i sommar :)

Tackar :))

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips