Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon

Re: Re: Dun kontra syntet?

Niklas L; sa:
akkko; sa:
Dun väger mindre, håller längre, tar mindre plats, dyrare, syntetiska väger mer, tar större plats, billigare, "tål" fukt och vatten bättre än dun, osv. Vilken material man tycker är bekvämast, allergi, osv. osv. Lycka till :)

Njae, är inte detta en saning med modifikation??? Tidigare var det precis som du säger, men sedan TNF för ca. fem år sedan tog fram syntetfyllningen Polarguard Delta, är viktfördelningen annorlunda. För att jämföra TNF's Blue Kazoo (dun) och Cat's Meow (syntet), som båda har en komforttemperatur på -7 grader, så väger dunsäcken 1355 gram och syntetsäcken 1273 gram. D.v.s. 80 gram till syntetens fördel!! (Dessutom har då syntetsäcken ett bättre yttermaterial, Firestorm i stället för det nu lite omoderna Pertex.)
.....

Hoppasni blev något klokare!

/ Nicke

[Ändrat av Niklas L 2004-08-23 kl 08:39]
Då jämför du en dunsäck som har 600 i fillpower med en syntetsäck med det bästa syntetmaterialet. Jämför istället med det bästa dunet, 900 i fillpower, så blir viktfördelningen den gamla vanliga, precis som akko skriver, dvs. till dunets fördel. T.ex Marmot Helium har -9 grader i komforttemperetur, och väger 822 gram.

http://www.marmot.com/products/product.php?cat=bags&subcat=33&style_id=D2004

Finns ett gäng dunsäckar med bättre värme/vikt koefficient än vad säckar med Polarguard Delta har. 800 i fillpower slår nog Delta. Prismässigt också naturligtvis:)

Raskesven

Ja just det, tänkte inte på att jag jämförde div. 1 syntet med div. 2 dun. Klokt uppmärksammat av dig! Ska tänka på sånt innan jag yttrar mig fler gånger! ;)

Hoppas i all fall trådstartaren hittar en säck hon gillar!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Trångt?

thureb; sa:
Detta är tycke och smak och beror på om du är en "med-" eller "i-"vändare i sovsäckar.

Trång säck är varmare men kan vara ett elände om de alltid vaknar med öppningen i nacken etc.

Thure

Jag har lite problem att skilja på "i"- resp. "med"-vändare. Om får med sig säcken när man snurrar omkring på natten, så att man tillslut har säcken snodd som en spiral runt kroppen, är man då en "i"- eller "med"-vändare?

Re: Re: Trångt?

Jakan; sa:
Jag har lite problem att skilja på "i"- resp. "med"-vändare. Om får med sig säcken när man snurrar omkring på natten, så att man tillslut har säcken snodd som en spiral runt kroppen, är man då en "i"- eller "med"-vändare?
Då är man en medvändare. Om man är ivändare så vänder man i säcken utan att den följer med.

Re: Re: Re: Trångt?

haskell; sa:
Jakan; sa:
Då är man en medvändare. Om man är ivändare så vänder man i säcken utan att den följer med.

Fast ens vändningstitel handlar mer om hur man FÖRSÖKER vända sig än vad som sker när man vänder sig.

En i-vändare behöver ett glatt innertyg och förmodligen en rymlig säck, annars blir det just en insnodd spiral av det hela. Man försöker i-vända, men säcken tillåter inte, och man snor in sig.
Spiralen beror ju på att en del av kroppen vänder i, medan en del av kroppen vänder med.

En medvändare behöver ett strävt innertyg och en tajt säck, så att säcken följer med som om den vore ett plagg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips