Ajungilak kompakt 2000?

Hej!
Någon som har erfarenhet av Ajungilak kompakt 2000 vinter.
Är det vattentäta yttertyget bra? Och är det ingen risk att det blir fuktigt i säcken p.g.a kondensen.
MVH Magnus

Hejsan

Hej,

Jag har inget svar på din fråga, men igår skrev du att du ville att den skulle kunna klara av ner till -30. Enligt Ajungilaks hemsida så ligger gränserna på -15 (komfort) till -25 (extrem).
http://www.ajungilak.co.uk/Sleep_Bag_Spec/kompbagM.htm

Men de där komfort-siffrorna tror jag är väldigt individuella från person till person. Jag t.ex. har kommit fram till att jag är en ganska frusen person. När andra ligger med ett tunn filt måste jag en tjock eller två tunna. Själv har jag en -25 (komfort) dunsovsäck som har sett sina bästa dagar. Den är runt 30 år så den har tjänat sitt syfte väl. Så jag funderar också på att ersätta min med en ny. Men jag vill nog ha en sovsäck som klarar -25 komfort. Tyvärr verkar Ajungilak ha ett ganska stort hopp mellan sina vinter och arktiska säckar. De arktiska säckarna verkar för varma om man använder dem vid noll grader. Det skulle vara Tyin Winter (-20/-30) i så fall.

/Jonas U

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips