aid tips

jag har klättrat i två år nu, så när jag skull investerade i ett kil-sett för nån månad sen, så passade jag på att beställa två stegar å två skyhooks.(dessväre fans inte ett komplett kilsett och bara en skyhooks på lagret, men det är snart kompleterat) Har alltid tyckt aid klättring verkat intesant. Skulle iaf. va tacksam för lite tips hur man kommer igång, böker, hemsidor som är läsvärt, m.m. Köpte petzels 7segs stege också?
Tack på förhand/
 
Tips

När jag börja att aida så övade jag på stensättningar
(stora handbyggda murar av huggen sten) för där finns det hur mycket kil placeringar som helst.
Tänk inte på att komma högt till en början, utan öva teknik av typen: kilplacering, standplats, downclean, frogleaping, repklättring, pendeltravers, m.m.
Sedan är det bara att hitta ett berg med en liten lodrät spricka.
Tips: "Boinga" alla kilpunkter, mao. placera kil- koppla i ena stegen- stå i andra stegen- belasta den nya placeringen genom att hänga i daisyn och sedan rycka med din kroppsvikt- sitter kilen, allt bra!

Använd skyhookarna så lite som möjligt ty jag och klätterpolarn har rasat av klipporna ett X antal gånger :-(

Bult: Använd dessa sällan med tanke på slitage av sprickorna i bergen (det går en del diskutioner).

Aidklättringens baksida: ditt rack blir aldrig fullt!

LYCKA TILL!

LÄLLÄ
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
svårt att hitta information

Jag har också letat mycket på nätet och i böcker men tyvärr så finns det ganska lite nerskrivet, john long tror jag har skrivit lite om bigwalls, du kan ju försöka få tag på någon av hans böcker.

Fördelen med aid är ju att man kan köra lite trial-and-error. förslag är ju att hitta någon sportklätterled med en aidbar spricka, då kan du backa upp i bultarna i början och prova dig fram.

Försök få tag på någon som har aidat lite som kan hjälpa dig att komma igång med hur man kan säkra sig själv vid solo-aid och hur man effektivt använder stegarna. Jag tänker inte försöka förklara online hur man säkrar sig själv vid solo-aid men det finns en mycket användbar teknik då det kan vara svårt att få någon att säkra dig under timlånga replängder på berget.
 
AHA! Jag hittade en sida, http://www.bigwalls.net
Där kan du kanske hitta lite mer info om aidklättring.
Sidan är gjord av John Long:s polare John Middendorf som har skrivit boken How to klimb: bigwall.
Om du hittar boken, läs den, riktigt kul faktiskt!

TJO! LÄLLÄ
 
Topprep och clog

Pott; sa:
Fördelen med aid är ju att man kan köra lite trial-and-error. förslag är ju att hitta någon sportklätterled med en aidbar spricka, då kan du backa upp i bultarna i början och prova dig fram.

Bättre att köra trial and error på ett icke fri-klättrat klipparti. Speciellt gäller det då övar med hookar då klippan (listen) ibland går sönder. Förstörd klippa gör ingen klättrare glad.

Dessutom kan jag rekommendera att aida med topprep och clog. Detta ger en mycket säker övning och du slipper oroa dig för din sovande säkringsman. Skippa nu alla bombsäkra kil- och hooklägen och gå bara på de sämsta och mest ruttna dito. Då placeringarna är marginella lär man sig mest vad som fungerar och inte. Sedan blir det betydligt tryggare vid riktig aidning på led.

Lycka till!

/Örjan :-D
 
Re: Topprep och clog

pucko; sa:
Bättre att köra trial and error på ett icke fri-klättrat klipparti. Speciellt gäller det då övar med hookar då klippan (listen) ibland går sönder. Förstörd klippa gör ingen klättrare glad.

Jag håller helt med, skall man aida friklättringsleder får man ju göra det clean utan att åverka klippan.

men...

Hur brukar ni resonera på gamla aid-leder som på senare dagar friklättrats och graderats till typ 8+ eller 9-

Är det fel att om det behövs hamra sig upp med samma metod som förstabestigaren då leden faktiskt kan klättrats fritt även om det inte är speciellt stor andel av klättersamhället som kommer lyckas?

Om leden var tänkt som en aidled av förstebestigare fortsätter det då att vara det, tradleder bultas ju t.ex. ytterst sällan upp i efterhand.

Står det något om detta i Türol-deklarationen från UIAA kanske?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips