Äventyrsbil

betänk att viskokoppling är riktig skit om man behöver någon form av terrängegenskaper.. ska man inte ut i skiten så tycker jag att haldexversionen fungerar väl, men som sagt, man behöver riktiga diffar om man ska ut i dyngan..
 
Toyota

Jag har ägt 3 st Landcruiser och kört Ca 45000 mil i dom, aldrig reparerat bara servat och bytt slitdelar, samtliga har varit 3.0L TurboDiesel.
Den första var en kort Landcruiser LJ70 från 1995, som jag hade i 3 år och körde 10000 mil med.
Den andra var en Landcruiser 90 årsmodell 1998, snikmodell utan någon utrustning mer an AC. den körde jag 14000 mil med på 3 år.
Den tredje var en Landcruiser 90 WB Aut årsm 2001 med all utrustnig som fanns att få 2 AC/kylskåp, Navi/TV/DVD, Skinn...den körde jag nästan 20000 mil med innan den såldes vidare.
I dagsläget har jag inte behov av en sådan bil, utan jag kör en mindre Toyota Auris Diesel, men jag drömmer mig ofta tillbaka på en Landcruiser, skön komfort och aldrig några bekymmer.

En Modell LC90 från 97 går att få tag på skapligt billigt, motorerna verkar hålla en bra bit över 50000 mil om dom får oljan bytt då och då.Kolla priserna i Tyskland på t.e.x mobile.de
 
Nu skojar du...? Lada Niva byggs och säljs väl fortfarande i Ryssland, både den "riktiga" versionen och en upphottad som heter Chevrolet Niva så delar måste finnas i massor om man ska österut.

Nu var det visserligen inte dit trådstartaren skulle åka men om jag skulle på roadtrip i Öst så skulle jag definitivt välja Niva.

/M

Japp det var skoj........ glömde :)

Jag hade en Lada orginal i Australien, och jisses vilken bil :)
De var en del problem att få tag i delar, och de delar jag fick tag i var ej orginal.
Så inte skulle jag åka till Afrika med den.

Men den var billig i inköp :)
 
Det låter som skulle ha en Landcruiser, kanske en BJ75:a. Där är det gott om utrymme iallafall.

Någon som har koll på Mercedes Geländewagen
 
Hur vanligt är det med Mitsubishi Pajero i afrika, är det någon som vet? Lite efterforskning på blocket så verkar det vara bra pris på dessa.

Nån som har lite fakta om Mitsubishi Pajero så hade varit kanon.

/David
 
Hur vanligt är det med Mitsubishi Pajero i afrika, är det någon som vet? Lite efterforskning på blocket så verkar det vara bra pris på dessa.

Nån som har lite fakta om Mitsubishi Pajero så hade varit kanon.

/David

Pajerons akilleshäl är rosten, mekaniskt är dieselmotorerna lika slitstarka som Toyotas, V6 bensinarna är inte så skojiga när det gäller bränsleförbrukningen.
När det gäller Afrika är Toyota och Nissan klart överrepresenterade i 4WD.
utom i Sydafrika, Namibia och Botswana där Landrovern/Rangerovern verkar vara vanligast.

Det verkar ganska tunnsått med Mitsu representanter i Afrika om man jämför....
http://www.mitsubishi.com/e/area/africa.html

Jämför
http://www.toyota-africa.com
http://www.nissanafrica.com

Kolla på den högerstyrda LandCruisern för 3950:- (11340 mil)
http://home.mobile.de/home/fahrzeuge-lesscher-4wd.html
 
Senast ändrad:
Så funderingarna har svängt från brittiskt till asiatiskt.


/David


Hur går det?

Varför inte låta funderingarna svänga vidare och parkera dom i det land dom hör hemma. I Germany. Som jag skrev i en annan tråd, varför satt det en stjärna i grillen på 99,9% av taxibeståndet under åttio-talet. Och varför utgjorde något som engelskmännen popnitat i hop ungefär 0,002% av samma marknad?

Förutom alla andra fördelar så slipper du helt ta i tu med reservdelsfrågan om du väljer en Geländewagen. Är den bara i bra grundkondition och du kör som folk, behöver du nämligen inga delar!!

En tidig åttiotalare, som inte är helt slut, med 3.0L diesel, kan du nog få för 40
 
Tb13

Hej!

Som första inlägg här på utsidan får jag väl passa på att informera /skryta om min egen "superhjälebil"...

En förvisso gammal, men utmärkt fungerande tgb 11!

Fungerar mycket bra till all form av vildmarksliv, men det jag gillar mest är att jag utan problem kan få in min Klepper 490 i den i stället för att behöva jävlas med att få upp den på taket..

Då har jag naturligtvis delat fartyget den i två delar. (för och akter, skrovduken för sig för den som inte är bekant med Klepperkonstruktionen)

Det är väldigt behändigt att tex köra till sjösättningsplatsen på kvällen, montera och packa Kajaken, sedan sova i bilen för att på morgonen vara klar att ge sig av!

Att den drar mycket bensin, strax under två liter milen och inte går speciellt fort kan jag leva med då jag inte använder den så ofta, bilen är dessutom skattebefriad och behöver bara besiktigas vartannat år + billigare veteranförsäkring.


Sammantaget en förträfflig äventyrsbil, som faktiskt har förmågan att ta dig överallt.
Vinnare av Paris - Dakar 1983 i sin klass, andra plats året efter, "Laughs in the face of any Land rover", som en Engelsman sade till mig en gång.

Jag körde TB 13 i lumpen och den var ju perfekt med liggplats och terrängegenskaper utan motstycke. Vi talade en del om då att man skulle haft en sån privat som äventyrsbil. Bensinförbrukningen avskräckte dock en fattig student. Hur det med underhållet? Det är väl en ganska rejäl konstruktion med hållbara delar antar jag. Är den lättmeckad eller bör man ha gått fordonslinjen för att äga en? Fast det borde väl inte vara nåt problem att hitta en kunnig mekaniker som kan hjälpa till med en sån bil, väl..?!!!
 
Volvos C 303 serie är trevliga bilar. Kolla upp unika reservdelar. Det kan handla om drivaxeltätningar och annat som var special till just den bilen. Möjligt det finns delar hos Volvo än. Skulle dra mig att åka till Afrika med den. Där är det viktigt att det fortfarande finns delar att köpa och att det finns gott om försäljare för delar.
 
Med tanke på vad du har för budget så tycker jag att det vore allra bäst med en Land Rover Discovery, men köp en diesel ty en med V8 bensin vill du inte ha. Discovery har samma chassi som Defender samma axlar osv. Reservdelar till Land Rover finns i nästan hela världen.
Jag har själv haft massor av terrängbilar och jag var lite skeptisk till engelskt innan jag skaffade mig en Defender. Discoveryn åker man mycket skönare i. Land Rover är extremt stryktåliga.
Land Cruiser är en fantastisk bil precis som de andra säger men det gör också att priserna inte är så tilltalande.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.