Äventyr, vad är det?

Vad är ett äventyr? För mig skall aktiviteten innehålla någon form av risk eller strapats för att kallas äventyr, liksom att jag tar eget ansvar för det jag ger mig ut på.

Några exempel på vad som är det resp. inte är det:

Sörmlandsleden Ej äventyr
Jämtlandstriangeln i augusti Ej äventyr
Jämtlandstriangeln i April och fint väder Ej äventyr
Jämtlandstriageln på vintern i busväder Äventyr
Sarek på vintern Äventyr
Sarek på sommaren Äventyr vid dåligt väder men sannolikt också även vid
bra väder
Bergsbestigning För det mesta äventyr, det finns dock bekväma toppar
alperna vars bestigning inte är det.
Skidbestigningar Äventyr
Forsränning Äventyr
Långfärdstur på skridsko Plogad bana ej äventyr i övrigt äventyr
Kajaktur på snäll småsjö Kan vara både och beroende på förhållanden.
Kajaktur på havet Äventyr

Kurser eller guidade turer
i vad som helst Ej äventyr. Äventyret förutsätter egen bedömning av vad
man klarar av eller ej.

Detta är några exempel, det finns säkert flera.
 
Det där var väl en konstig lista, vad är syftet!

Jag ska bli farsa, det är jävlar i mig ett äventyr trots alla böcker, barnmorskor, kurser och kloka vänner runtomkring.

Anders - som undrar om allt verkligen behöver definieras
 
Individuella referensramar

Vad som är äventyr eller inte är olika från person till person beroende på vad man har för tidigare erfarenheter osv. Det känns lite förmätet att sitta och bestämma åt andra vad som ska ses som ett riktigt äventyr eller inte.
.
Exempel:
Efter att ha bott på Svalbard i 1,5 år så är det flera punkter på din lista som jag inte räknar som äventyr. En snöstorm i Sarek eller Jämtland kan i princip vara vilken vinterdag som helst på Svalbard. -30, 20m/s och whiteout känns mest som en typisk måndag. :)

Samtidigt som något spännande på Sörmlandsleden absolut kan vara ett äventyr.
 
Nja, kanske ingen konstig fråga - på ett sånt här forum.

Och äventyret finns väl i betraktarens öga - för att parafrasera.

Självklart är det som är äventyr för den ene inte säkert det för den andra.

På nån liknande fråga har jag nog tidigare svarat nåt i stil med att graden av äventyr beror på graden av oförutsägbarhet i det man företar sig.

Stockholmstrafiken kan för vissa vara ett äventyr...
 
Äsch... Dessa listor...

Jag som känner mig säker i sommarsarek ser en vandring där inte som ett äventyr utan som semester... Äventyr är något högst personligt och listor kan skrivas in i oändligheten. Men jag kan hålla med om att någon form av risk/oförutsedd händelse kanske ska finnas...eller? Då kan ju att åka kommunalt till jobbet vara ett äventyr ;)
 
Syftet är bara att få höra vad andra tycker. Innan det spårar ur tidigt så med tanke på att vi är på Utsidan vill jag göra avgränsningen till att omfatta friluftsaktiviteter.
 
Jag ska bli farsa, det är jävlar i mig ett äventyr trots alla böcker, barnmorskor, kurser och kloka vänner runtomkring.
Det stämmer väl jäkligt bra in på trådstartarens definition? :)

"För mig skall aktiviteten innehålla någon form av risk eller strapats för att kallas äventyr, liksom att jag tar eget ansvar för det jag ger mig ut på."

HåkanF (som har två stora äventyr bakom sig - Martin och Magnus)
 
Jo men.... Det är så uppenbart individuellt att det knappt kan vara möjligt att definiera vilka sorts strapatser som är äventyr eller inte. Alla är olika.

Å andra sidan så är frågan fri, diskutera på!

Min spontant framkastade definition av äventyr är man inte gjort det förr, det känns spännande och man får något värt att berätta för sig själv och andra.

//A
 
Hej.

Tycker nog att vad som än tar en utanför vardagens trygga ramar och kända regler, väl kan falla in under kategorien äventyr.

Det är många som ger sig ut på farliga och/eller underliga strapatser för att få en kick, så även jag ibland. Men om det skall tangera fara som ett krav för äventyr så rekomenderar jag följande.

Att i godtyckligt fattigt land.
Bära gulld så det syns.
Dricka kranvatten.
Äta rå kyckling.
Ha oskyddat samlag.
Mm, listan kan göras lång...

Rekomenderas dock inte!

Vänligen / G
 
Vad ÄR äventyr?
Eller vad är ÄVENTYR?

Äventyr är bara dålig planering, var det väl någon som sa.

Äventyr i vardagsspråk är väl allt som höjer adrenalinet aldrig så lite.
Eller menar du att man utsatt sig för livsfara? I så fall hoppas jag att det inte var avsiktligt.

/Per
 
Tycker nog att ordet "äventyr" har blivit ganska utnött, vid det här laget, men med ett ord kanske man kan säga "utmaning", eller?
 
Varje dag är ett nytt äventyr, har jag känt de senaste 20 åren (och önskar ibland att jag kommit på det litet tidigare).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.