Äter du tillräckligt?

Re: intressant

jakobg; sa:
Hur ser detta ut i relation till era matransoner?

/Jakob

Följande är vad jag äter

http://www.mai.liu.se/~pehac/mat.html

och då går jag ned i vikt ungefär så mycket som jag önskar.
Vandring är vad jag förstått en perfekt aktivitet
för att utöva lite fettförbränning.

Observera den furstliga middagen, tre rätter. Det tar
faktiskt en timme att tillaga och förtära den, men då äter
jag långsamt. Vidare dricker jag mycket på lägret (speciellt
i fjällen där jag knappt dricker alls under etappen).

I sydeuropa gör jag av naturliga skäl aldrig rena tältresor;
senast var det 5 nätter på stuga, 1 på tältplats och
11 fria. De där stugövernattningarna hjälper nog till
att hålla hungern i schack. Sen finns ju vissa provianteringsmöjligheter , men inte så många som
folk verkar tro. I ALperna 03 bar jag med 10 matransoner
och de gick precis åt. I Pyreneerna 01 bar jag 6
och köpte på mig 4. Jag hade en halv dagsranson kvar i
Montgarri och blev rätt lättad när det fanns stugor
(det framgick inte av de föråldrade guideböckerna)

Nästa sydliga tur ska jag nog ta
med 8 portioner a 750 gram och fylla på till 7-8
vid varje upptänkligt tillfälle.

il C.
 
jarlmoden; sa:
Trail i somras; Person A som under en heldag i bergen bar 15 kilo hade hela 50% högre kaloriförbränning än person B som bar 5 kilo.

PS. Vad är "brunt fett"? Muskler? DS.

Man jämförde alltså TVÅ olika personer? Verkar inte så vetenskapligt med tanke på hur radikalt olika ämnesomsättning
människor har. Det vore intressantare att pröva på
en och samma person och mer realistiska bördor, säg 10 resp.
15 kg (en stugpackning lär ofta ligga på 8 kg, men då
bär folk ofta med sig innekläder, frukostförsärkning
och kanske rentav ett gaskök för kafferaster på vägen).

Jag är alltså lite spektisk till siffrorna med tanke på hur liten del av totalvikten som utgöres av packningen. Jag bär som mest
16-17 kg. Jag väger vid turens början kanske 68 kg.
Med kläder blir det en totalvikt på 87-88 kg. Den mesta
delen av energin går
rimligen åt till att förflytta de där 70-71 kg som man har
utan packning. det verkar stämma rätt bra med mina intryck
från rena stugvandringar och den typ av blandvandringar
som jag numera gör söderut.
 
Tack før svaret...

Jag ser att du inte har något som helst brød med dig?
Jag har alltid grovt brød med mig før fibrernas och de långsamma kolisarnas skull. Glømde tillægga att jag alltid har torkat køtt också till spaghetterierna o tortellinin o pastagratængen...

Hmmm, du æter(och bær) i alla fall hælften av vad jag gør... Klarar du dig på detta utan att bli frustrerad av hungerskænslor?

Eller ær det jag som ær bortskæmd med att alltid æta gott...
 
http://www.mai.liu.se/~pehac/enkel.html

jakobg; sa:
Tack før svaret...

Jag ser att du inte har något som helst brød med dig?
Jag har alltid grovt brød med mig før fibrernas och de långsamma kolisarnas skull. Glømde tillægga att jag alltid har torkat køtt också till spaghetterierna o tortellinin o pastagratængen...

Hmmm, du æter(och bær) i alla fall hælften av vad jag gør... Klarar du dig på detta utan att bli frustrerad av hungerskænslor?

Eller ær det jag som ær bortskæmd med att alltid æta gott...

Ja, se näringsläran och kostcirkeln lämnar jag hemma.
Jag vandrar ändå bara 30 dagar om
året och jag vill inte ägna så mycket tid och tankeverksamhet
åt planering och förberedelser. Det ska vara enkelt,
allt enligt Hackmans Enkelhetsprincip:

http://www.mai.liu.se/~pehac/enkel.html

Det får ta ungefär två timmar att handla och packa maten;
sen ska också alla rutiner i samband med matlagningen
(speciellt frukosten)
vara enkla och helst ska jag göra av med så
lite bränsle som möjligt. På min senaste Norge-tur
räckte 220 gram gas nästan 11 dagar.

Torkat kött tar rätt lång tid att tillaga, väl? Bröd går
bara sönder och jag äter f ö aldrig bröd hemma.

Ja, det är ju ännu en sak som inte får vara krånglig, packningen. Jag har ju läst de här råden om
var man ska packa tunga och lätta saker och hur tyngdpunkten ska
ligga och inte fan kommer jag ihåg hur det var med det.

Jag packar i tre enheter inuti säcken. I en plastkasse ligger
sovsäck och kläder för kyla. Den trycker jag ned i botten.
Sen kommer en annan med reparatur, kök och annat smått
och gott. Ovanpå detta lägger jag packpåsarna med
mat, en påse för två dagar.


På sidorna fäster jag tältet och madrassen
och i stegjärnspåsen bakpå
säcken ligger gasburkarna (hur jag gör i Pyreneerna
vet jag ännu inte).


Det går fort som fan. Alla tre
enheterna kan samlas
ihop inne i tältet, som jag går ur så sent som möjligt på morgonen.

Nej, jag känner mig aldrig hungrig, men jag kan få rätt bra aptit
efteråt. Efter min senaste tur hade jag gått ned drygt ett kilo, men
jag kanske gick ned två och åt tillbaka ett, ty jag unnade mig
furstligt med mat i Lillehammer. Dock är det 2.700 kcal
fast det inte ser så mycket ut. Jag äter LÅNGSAMT, och
dricker MYCKET. Vidare har jag ingen hast under turen.
jag går i regel strax efter 6 på morgonen och
slår väl läger mellan 14 och 16; på vägen har jag
då tagit åtskilliga pauser. Mellanmålet kanske inte
är lika effektivt som en chokladkaka, men det tar
tid och åtföljs av åtskilliga klunkar med vatten.

Jag gissar att jag lyckats bra med att få fart på fettförbränningen.
Åt jag det dubbla mot vad jag gör idag skulle jag definitivt gå upp i vikt. Jag kan inte tro att det går åt mer än 3.500 kcal
per dag i Norge, vilket skulle betyda att jag tappar ett hg
fett om dagen.

il C.
 
enkelhet

Jag æter brød till alla måltider hemma, så utan det hade jag dukat under av hungersnød :)

Lite spill i brødet får man rækna med, men ofta går det att låta bli att ta sønder det...

Jag ær rætt imponerad av dina matransoner, tror å andra sidan inte att jag hade øverlevt en vecka om du hade packat min matsæck :)

Æta långsamt ær ett bra tips, det unnar jag mig inte ofta. Ska testa att suga ordentligt på maten den hær gången.

Torkat køtt ær ett litet kapitel før sig. Man får lægga det i bløt på morgonen om man ska ha det till lunch. I værsta fall går det utan, men det blir lite segt. Førsøker få tag på torkat renkøtt, men det ÆR SLUT I HELA MALMØ!! Helt otroligt, scouterna har tømt alla depåer :(

Jag gør ungefær av med 1/3 mer gas æn dig, men det beror dels på att jag ibland har alldeles før komplexa (amatør)luncher samt att jag gærna bælgar i mig varma drycker på kvællen vid fiskespøet...

Tack før tipsen i alla fall,
ska testa några av dem næsta vecka i rogen.

/Jakob
 
En nolla för mycket, eller för lite?

nermander; sa:
Det är ju bara att räkna.
92-83=9 kg = 9000 g.
Fett har 9 kcal/g, d.v.s. 18000 kcal.
På 2 veckor är det knappt 1300 kcal per dygn.

Det låter ju helt rimligt i alla fall. Tror crazy fick med en nolla för mycket?

För mig som väger 65 kg så är fettet dock inget att ta av...

9 kg * 9 kcal/g blir väl 81000 kcal,
5800 kcal/dygn, rimligt? Tja, jag har inte en aning...
 
Il Sic skrev:
Man jämförde alltså TVÅ olika personer? Verkar inte så vetenskapligt med tanke på hur radikalt olika ämnesomsättning människor har.....Jag är alltså lite spektisk till siffrorna med tanke på hur liten del av totalvikten som utgöres av packningen.

Nja, det var två "teoretiska personer" eller vad man ska kalla det, räknat på arbetsinsatsen med höjskillnad, sträcka etc. Är en seriös skrift, så de hade nog torrt på fötterna. Skulle tro att skillnaden i kaloriförbränning för en tungpackare och lättpackare ökar ju svårare vandringen är?

Här är ett exempel hur man kan räkna, på slät mark då kanske:

http://www.oc.edu/staff/phil.heffington/backpackingcaloriesII.htm

Och en hyfsad artikel om kost under vandring av en amerikan med ganska töntigt själv-epitet:

http://www.adventurealan.com/food_general.htm

...På vintern måste man förstås äta mer när man är ute, några vettiga kommentarer:

http://world.std.com/~bostonhb/docs/winterfood.html

(Dags för middag, man blir hungrig av detta mat-prat, haha)
 
Maten är en del av upplevelsen

För egen del, som skåning man är, så är maten en viktig och del av upplevelsen när man är ute. Att under enkla former laga till god mat och få njuta av omgivningarna är härligt.

Förvånas lite av de dokumenterade och snålt tilltagna matransonerna och som i flera fall leder till betydande viktminskning på kort tid. Det är säkerligen inte hälsosamt; som jag förstått så är fett den energidepå som kroppen förbrukar sist (dvs överlevnadsreserven), och den kräver dessutom närvaro av tillräckliga mängder kolhydrater för att förbränningen skall ha en verkan. Innan dess sker bl a nedbrytning av musklernas energidepåer. I korhet, en så stor viktnedgång är förmodligen mer destruktiv än hälsosam (man brukar säga att skall man dessutom behålla den vikt man går ner till bör man inte gå ner mer än 1-2 kg/månad).

Oavsett om man tror på ovanstående eller ej, så är min princip att, som person av normalvikt, inte äta mindre när jag är ute i naturen (och jag äter som några andra i forumet rikligt), vilket är det enda som fungerar för mig när energiåtgången ökar. Eller uttryckt annorlunda, varför äta mindre när man ägnar sig åt hygglig/hård fysisk aktivitet än vad man gör normalt om man har ett mindre rörligt/fysiskt jobb. Det är ju när man fysiskt anstränger kroppen som man verkligen bör se till att tillräckligt energiintag görs.

Jörgen
 
Innan dess sker bl a nedbrytning av musklernas energidepåer.
Fast det är inget att bekymra sig för - glykogenet är till för att brytas ner fort och lätt. Vad som händer när det tar slut vet många som provat på t ex Vättern runt, Vasaloppet eller ett marathonlopp.

Däremot om kroppen får för sig att återvinna musklerna är det lite mer illa, men vad jag har förstått - litteraturen på området är klen - sker detta inte i stor omfattning förrän kolhydratbrist hindrar fettnedbrytningen. Då luktar man aceton..

Jag tror de allra flesta av oss mår utmärkt väl av att bli av med ett par kilo fett. Har också full förståelse för att inte alla vill tillbringa semestern med någon slags påtvingad bantning..
 
Kroppsbränslen

Mat, blodsocker, muskel socker men har du väl startat fettmotorn så spjälkar du fett. Börjar du däremot spjälka ner muskelfibrer så smakar du pyton men det värsta är att hjärnan blir trött och sur! (Lågt blodsocker) Det är enkelt och rätt ofarligt att pröva själv hur det känns genom att bara inta vatten i en två-tre dar! Givetvis blir effekten större om man är ute i gröna skogen och bär jättepackningen med gamnacke. Men det känns precis likadant och smakar.... Efter en sån späkning får man större respekt för svältmarscher....
Det mesta man förlorar vid tidig viktminskning är i fettcellerna lagrat vatten, så några dagar med ett kilo om dygnet är inget speciellt. Collin Fletcher skriver om sin Grand Canyonvandring att hela bilringen försvann så småningom.... Kanske dags för en längre vandringstur?

God tur

Johan K
 
Re: En nolla för mycket, eller för lite?

gahne; sa:
9 kg * 9 kcal/g blir väl 81000 kcal,
5800 kcal/dygn, rimligt? Tja, jag har inte en aning...

Ajdå, det var jag som räknade fel.... Ja, 5800 kcal/dygn låter väl inte helt orimligt om man inte äter nån mat. Men äter man mat OCKSÅ så ökar det ju till kanske 7000 kcal/dygn och då snackar vi ju nästan om vintermarch med 40 kg packning (i alla fall om man tittar på försvarets tumregler för energiförbrukning).
 
Tänk att det aldrig blivit av...

...att väga vare sig maten eller vandraren inför vandringar och dylikt.

I år vägde coop-kassen där allt som fixats gemensamt och sedan skulle fördelas på fyra tio kilo. (för sju dygn) Men sedan tillkom en del som köptes i sista sekunden eller fixats enskilt.
Någonstans en bit över halvkilot per perosn och dygn, kanske?

Gröt eller musli till fruklost, någon soppa till lunch och hemmatorkad middag.

Sedan ett rejält lager "trailmix" (amerikaniserat jägarsnus) och succen "runekakor".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.