• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Är Tradera bättre än Blocket för att sälja småprylar?

Jag har fått en existensiell kris i miniformat och tycker att jag dragit på mig alldeles för mycket saker. Tänker prova att kränga av en del prylar jag hittat nu när jag flyttat till nytt (i princip oanvända kläder (fleece), friluftsgrejer, dörrtrapets i nyskick m.m. udda prylar). Har inte tid eller lust med en massa samtal och passa tider för att folk ska hämta osv.

Egentligen borde loppis vara ultimat men jag orkar inte ta ett sådant stort grepp. Tänkte att jag säljer bort lite saker pö om pö.

Vad jag förstått så kan man lägga ut auktioner och när de är klara får man själv kontakta vinnaren och sedan göra upp om frakt eller hämtning och betalningen går direkt in på konto mot en avgift till Tradera på 8% (max 100 va?). Tacksam för lite info om era erfarenheter av Tradera.

Jag har sålt stora och dyrare saker som motorcyklar och liknande på Blocket så det har jag koll på.
 
Skillnaden är väl att på Tradera tar auktionen slut vid en bestämd tidpunkt. Har du bud då så är den såld. Om du är modig sätter du ut den för 1 kr och låter efterfrågan styra priset. Ofta ger det lika högt eller högre pris än om man sätter ett högt pris direkt. Dock tror jag att på lite ovanliga prylar som har få sin efterfrågar dom så kan det vara bra att sätta ett grundpris och en lång auktion.

Skickat från mobilen
 
Enligt mig: Ja. Tradera är bättre för småsaker!

För mig som köpare är det skönt att slippa åka runt och hämta smågrejer också, skönt att bara få det på brevlådan/uthämtningsställe i närheten.
 
Jag har den erfarenheten att saker som inte sålt på olika forums köp&sälj-sidor har sålt på Tradera mycket bra, ofta till betydligt högre pris än de varit utsatta för på de inriktade sidorna..

Det som fått lägst bud på Tradera är de som jag satt ett utropspris på då jag verkligen inte velat sälja det för billigt, det som gett bäst betalt, till och med vinster, är sådant som gått ut med 1 kr i utrop..

Vill också varna då man inte kan vara nog oförsiktig, skicka absolut inga varor före du fått pengar.

Mvh // johannes
 
Risken att

bli lurad eller besviken finns alltid om man inte gör upp affären vid ett möte. Eftersom jag bor i Stockholm där marknaden är rätt stor föredrar jag därför Blocket både som köpare och säljare.

Men visst kan Tradera också funka bra. Använd gärna betalningstjänst typ internetgirot om varan skall skickas.

Thure
 
Man kan även kryssa i och välja endast avhämtning Tradera. Var noga med att kryssa i de alternativen man vill och beskriv också läget i annonsen så blir det inga missförstånd..

Mv h// Johannes
 
Jag har sålt och köpt rätt mycket på tradera, aldrig blivit lurad. Buss inte på sånt där säljaren har många negativa omdömen. När du säljer är risken att bli lurad ytterst låg. Skicka inget innan du fått pengar.

Skickat från mobilen
 
För småsaker tycker jag att tradera är bättre när det kan skickas med posten. Annars vid soffor/bilar osv. då är blocket att föredra, när man måste inspektera det man ska köpa!
 
Det är väl inget som hindrar att man skickar saker med posten efter en blocket annons. Denna tråd verkar förutsätta att tradera = leverans via post och blocket = man ses och gör affär.

För mig på landsorten så har jag handlat över hela Sverige via blocket och fått saker skickade - stora saker som fälgar till bilen med bussgods och mindre med posten och DHL.

Blocket har olika pris på sina annonser bereonde på kategori medan traderas annonser för små billiga saker är billigare.

Såklart skickar man inte utan förskottsbetalning eller postförskott/motsvarande utlösensförfarande (finns även med bussgods).

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.