Är Thermarest det man skall ha?

Finnes det något alternativ till Thermarest?=lägre pris =samma kvalite. Eller är det så att lägre pris är sämre ? Är det någon som har provat både och?

Thermarest

Hej,

Detta är iofs ett svar i andra hand. Men min bror köpte ett McKinley självuppblåsande liggunderlag och trivdes alldeles utmärkt med det. McKinley är några hundralappar billigare än Thermarest. Andra billigare liggunderlag, ej självuppblåsande kan jag dock ej rekommendera. De är tunga, inte speciellt komfortabla och jobbiga att blåsa upp.

Själv har jag lyxvarianten av Thermarest, vilken har 5 cm höjd istället för 3,5 cm som standard har. Men så är jag ganska kräsen p.g.a. att jag sover på sidan och har en höft som är ganska klen.

Slutligen så kan jag ändå rekommendera att du skaffar ett bra standard liggunderlag efersom det isolerar bättre och väger mindre. Men om komfort är viktig så tycker jag att du kan titta på ett McKinley liggunderlag. Om du förut har förstört turer p.g.a. ömma höfter eller dylikt rekommerderar jag lyxvarianten av Thermarest.

/Jonas U

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jo!

Jo, jag tycker du ska investera i orginalet. Vi köpte var sitt Mcinley från intersport för två år sedan och det ena har vi redan fått byta ut, det andra började läka luft på vår senaste fjälltur (förra veckan). Så nu blir det ett therm-a-rest även det andra. Du får vad du betalar för tror jag.

MVH/Urban

beror väl på...

Om det prompt är ett självuppblåsbart liggunderlag du ska ha så ska du nog, som de flesta andra här sagt, välja Therm-a-rest.
Ett annat hett tips är Z-rest, Även det från Cascade Design (som även gjort Therm-a-rest). Jag har ett av varje och tycker Z-rest är jäkligt bra avvägning mellan pris/vikt/isolation/komfort. Det isolerar bättre och är skönare än andra liggunderlag (bortsett från Therm-a-rest då) men väger mindre och kostar mindre än ett Therm-a-rest.

// Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips