Är syrgas dopning?

Pysen, om du läser Hemmingway-citatet ser du att du missat ett "aldrig". Han är inte källan till citatet.. Jag tänker inte argumentera om detta.

Notera dock att Petter Solberg inte ens får skita bloddopad.

@Kal-P-Dal: för mig får folk göra vad de vill så länge de inte skadar andra eller naturen. Jag tycker dock att det är bra för alla parter att man kallar saker för vad de är. Så länge både de som "turistar" och andra vet att det de håller på med knappast kan räknas som klättring så är det väl inga problem (om de skulle ta med sitt skräp mer och inte riskera livet på lokalbefolkningen). Jag skulle bli rätt besviken om jag betalat hundratusentals kr för att bestiga mt Everest och efteråt inse att jag "cyklat med stödhjul".

Övrigt:
Det har kanske inte funnits tävlingar i klättring där syre behövts men däremot officiella tävlingar i alpinism. Ungdomen av idag har glömt Sovjet.

Frågan i den här tråden är förresten, som jag förstår det, inte "är O2 doping enligt WADA" (det framgår av en titt i WADAs lista att det inte är, inget att diskutera) utan mer "borde O2 vara dopingklassat i höghöjdsammanhang".
 
@Kal-P-Dal: för mig får folk göra vad de vill så länge de inte skadar andra eller naturen. Jag tycker dock att det är bra för alla parter att man kallar saker för vad de är. Så länge både de som "turistar" och andra vet att det de håller på med knappast kan räknas som klättring så är det väl inga problem (om de skulle ta med sitt skräp mer och inte riskera livet på lokalbefolkningen). Jag skulle bli rätt besviken om jag betalat hundratusentals kr för att bestiga mt Everest och efteråt inse att jag "cyklat med stödhjul".

Jag är inte klättrare. Men tänk om jag skulle få för mig eller drabbas av everest-feber och ha pengar över (allt rena utopier!). Jag lägger den tid jag måste på förberedelser och tar mig upp med hjälp av en "turist"-expedition. Jag når (eller inte når) toppen. Det skulle förmodligen vara mitt livs äventyr ändå. Det farligaste jag någonsin gjort. Kanske träffat folk som sen inte klarat det och dött. Säkert hört många historier i basecamp osv. Börja med att tänka dig in i detta.

Skulle jag sen skämmas över att jag "cyklat med stödhjul"? Jag tror inte det. Bara för att jag inte uppfyllt kraven på stil hos en alpinist-elit. Efter att gjort detta äventyr kanske jag däremot har en aning om att det FINNS en alpinist-elit och ett annat sätt att se på klättring. Men det finns väl knappast något krav på mig att jag ska förstå vad jag har gjort och skämmas för det.

Varje försök att få mitt livs äventyr/bedrift att verka löjlig skulle snarare få mig att fjärma mig från puristernas idéer. Jag skulle vara benägen att uppfatta det som ren missunnsamhet.

Men det kanske ändå är rätt att dopingklassa O2 under vissa omständigheter.
Det är uppenbarligen ett miljöproblem med o2-flaskor som tas upp men inte kommer ner.
Det säkert en säkerhetsrisk om man får en o2-flaskor i huvudet på väg upp (eller ner).
Och för de som verkligen håller koll på vem som tog en topp först kan det var viktigt med hur det gjordes.

Jag intresserar mig nog mest för den delen av diskussionen där jag tycker att det saknas förståelse för att det finns många OLIKA klättrare.
O2 eller inte O2, fusk eller inte fusk, det har olika betydelse beroende på vilken grupp av klättrare man tillhör. Eller om man som jag, bara tillhör soffpubliken.
Om man vill lobba för en renare stil rent allmänt och få bort O2 som ren prestationshöjare på höghöjdsklättring då har man ju ett budskap man vill sälja.
Motiven intresserar mig och därför följer jag denna tråd.
Sen är det väl kanske tveksamt om Utsidan är rätt forum.
Och synnerligen tveksamt om vissa lobbyisters skicklighet.
 
"Pysen, om du läser Hemmingway-citatet ser du att du missat ett "aldrig". Han är inte källan till citatet.. Jag tänker inte argumentera om detta. "

Sorry jag missade det, och jag ber om ursäkt. Har försökt följa denna tråd fast jag egentligen inte har tid.


Att Petter Solberg inte får bestämma själv vad han gör på muggen, kan ju stämma, men i så fall har han ju enligt något kontrakt underkastat sig de reglerna självmant.

Att WADA går allt längre och ibland kanske för långt för att stävja doping debatteras ju också lite nu och då, (Jfr Whereabouts-systemet) men det var inte riktigt det jag ville komma till.

Det var dumt att ta in Petter Solberg, eller egentligen att dra in proffesionella utövare av någon sport i det här resonemanget. Egentligen ville jag ju belysa det faktum att personer som uteslutande är fritidsutövare av en aktivitet, rimligtvis inte bör omfattas av de dopingregler, som är satta för att hindra orättvisor i tävlingssammanhang. Men, sak samma. Det känns som ursprungsfrågan om syre som doping börjar vara ganska grundligt utredd, och också att det verkar handla mer om vad som är credd och inte, snarare än doping. Så det kan hända att det är läge att tacka för mig i det här läget.
 
Det är trist att läsa att David tycker illa om de som debatterar med honom. Ego olgillar inte David men protesterar mot hans tillvägagångssätt under debatter. Det vore roligt om David lärde sig skilja på sak och person, men måhända har det att göra med läggning och erfarenhet. YMMV

Oj du gillar inte vad jag tycker... Jag gillar inte att fa PM med insinuationer och sedan inget svar...

Stil / O2 / WADA / Pretenders / ETC

Om WADA forbjudit O2 hade vi inte behovt snacka om det. Om vada inte va pa vag att forbjuda O2 hade vi inte heller bhovt snacka om det.

Men nu ar O2 PER C prestationshojande pa hojd sa nu behover vi erkanna att de som anvander O2 ar dopade eller har natt toppen med hajalp av prestationshojande meddel. Debatt stil eller gnall pa hur jag lobbar ar OT. Sluta snacka om mig och rikta in er pa all de som fukar runt med O2. Vet ni inget om det sa hal fingrarna borta fran tangenterna.
 
Men David, du tar ju höjdsjukemedicin för att kunna klättra vidare. Jag ser det som minst lika svår (doping), särskilt som du kräver att andra ska låta bli kemiska hjälpmedel.
 
Det är ingen tävling, så fusk/doping skulle jag inte kalla det. Tycker dock inte man har något att göra på den höjden om man behöver syrgas.
 
Det är ingen tävling, så fusk/doping skulle jag inte kalla det. Tycker dock inte man har något att göra på den höjden om man behöver syrgas.

eller höjdsjuketabletter?

kan inte folk få bestiga som dom vill, ensamma endast iklädd badmössa eller uppburen av sherpas.. vem bryr sig? skulle någon arrangera OS eller VM i högalpin klättring så får man väl sätta ett regelverk för dom tävlande..
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad det är för tabletter och på vilket sätt det förändrar kroppen. Används det i medicinskt syfte ser jag inga problem med det.

det finns massor med preparat som används i medicinska syften man inte kan få dispens ifrån, var går gränsen? diamox är ett vanligt läkemedel mot höjdsjuka, tas ofta förebyggande.. det är dopingklassat utan möjlighet till dispens... så, viss höjdsjukemedicin är doping medan syrgas aldrig är doping..
 
det finns massor med preparat som används i medicinska syften man inte kan få dispens ifrån, var går gränsen? diamox är ett vanligt läkemedel mot höjdsjuka, tas ofta förebyggande.. det är dopingklassat utan möjlighet till dispens... så, viss höjdsjukemedicin är doping medan syrgas aldrig är doping..

Min kunskap om höghöjdsmedicin och hur den påverkar kroppen är obefintlig. Men är ett preparat dopingklassat på 0möh så ska det inte användas på 8848möh. Som jag sa tidigare, behöver du knapra piller eller använda syrgas finns det lägre berg att klättra. Det är hur jag tycker det ska gå till.

Men är det viktiga hur högt du ska klättra, käka då alla piller och använd syrgas. Men vad är viktigast, att nå målet, eller hur man når målet?
 
Men är det viktiga hur högt du ska klättra, käka då alla piller och använd syrgas. Men vad är viktigast, att nå målet, eller hur man når målet?

så länge det inte är någon arrangerad tävling så skulle jag säga att det ligger hos den som utför det, man kan inte förvänta sig att alla har samma mål
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dimmi Är det klok att använda 20-årig plast Trezeta? Alpin / Bigwall 5
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Mike C Hur signalerar man med en pannlampa att allt är OK? Alpin / Bigwall 56
E9climbing Risk! Vad är acceptabelt? Alpin / Bigwall 86
E9climbing Outside Sverige hur oseriösa är dom? Alpin / Bigwall 17
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
E9climbing Är bergsklättring ett utdraget offentligt självmord? Alpin / Bigwall 25
seon Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum? Alpin / Bigwall 140
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
seon Vad är ett misslyckande? Alpin / Bigwall 28
MarkusN Nu är det dags – Svartgölsträffen är tillbaka! Alpin / Bigwall 17
Lars_P Vad är Sherpa, Sirdar etc. Alpin / Bigwall 9
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Varför är "europeisk" stegjärnbinding inne i europa Alpin / Bigwall 1
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
Sidni Vad är symtomen för höjdsjuka ?? Alpin / Bigwall 9
wmthned vad är Alpinist Alpin / Bigwall 11
Messner & Habeler är tillbaka... Alpin / Bigwall 0
Äntligen är den här ... Alpin / Bigwall 0
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.