Är snabbare minneskort långsammare?

På en stormarknad säljer dom just nu ett SD minne på 1 Gbyte som heter Transcend TS1GSDC http://www.transcendusa.com/ för 49 SEK.

Jag försökte hitta uppgift på tillverkarens webbsida om hur snabbt minnet är http://www.transcendusa.com/Products/ModDetail.asp?ModNo=6&SpNo=3&LangNo=0 men det vill dom inte skriva (eller så är jag dålig på att leta)

Men har minnets snabbhet någon betydelse för hur snabbt en 2 år gammal kompaktkamera (Canon Powershot A620) kan spara bilden och vara klar för nästa bild?

Jag googlade (test minneskort pc för alla) och hittade test som finns som PDF- fil från PC för alla nr 5-2006 och där verkar det som om ”långsamma” kort gör kameran snabbare än ”snabba” (dyrare) minnen (jag klarar inte av att kopiera in URL:en hit, och filen är för stor för att kuuna lägga in som bilaga)


Jag har bl.a ett Scandisk Extreme III och av testen verkar det som ”standard kort” från samma fabrikat gör kameran snabbare.

Är jag grundlurad som fått sämre prestanda (snabbhet) när jag köpt ett kort som är mer än dubbelt så dyrt som ett standard kort?

Scandisk standard kostar 95 SEK http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065589
Scandisk Extreme III kostar 215 SEK http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072843



Per
 
För en "gammal" kompaktkamera är betydelsen marginell med ett snabbare kort. Inte ens de allra snabbaste och nyaste kamerorna får ut så mycket som minneskorts-producenterna marknadsför sina kort. Skillnaden på en 400D tex mellan ett Ultra II, Extreme III och IIII är några hundra kB trots att korten i det övre skiktet har dubblerade hastigheter.

Den stora vinsten gör du när du stoppar in minneskortet i minnesläsaren, då är det bra med 40 MB/sek, vilket minnesläsaren kan dra ut ur kortet.

// Jocke
 
Sök bland märkesspecifika fora angående exakt vilka kort av vilka märken som skriver snabbast i din kamera. Min kompakt skirver råformat på nästan halva tiden med ett 133x-kort av ett märke jmf med ett 150x av annat märke.
 
Sen beror det på vad kortläsaren sitter på också. Har du den på en gammal USB-kontakt så går det slött ändå.

Snabba minnen är bra just vid urladdnig av bilder samt serietagning. Om det inte spelar nån roll så köpt det där billiga kortet. (BTW du kan ju köpa det och sen byta det senare om du vill, använd ångerrätten:) )
 
Har också läst någon testrapport men den visade att snabbare kort gick snabbare i kameran än ett långsamt (i mitt fall en EOS 300D) Kör mest med SanDisk Extrem III, detta kort ger en mycket marginel förbättring i kameran men halva tiden vid datorn. Funderar på att byta upp mig till Extrem IV pga att dessa tydligen skall vara vattentäta. Om / när jag byter upp mig till en modernare kamera så kommer korten bättre till sin rätt.

/Janne
 
För en "gammal" kompaktkamera är betydelsen marginell med ett snabbare kort. Inte ens de allra snabbaste och nyaste kamerorna får ut så mycket som minneskorts-producenterna marknadsför sina kort. Skillnaden på en 400D tex mellan ett Ultra II, Extreme III och IIII är några hundra kB trots att korten i det övre skiktet har dubblerade hastigheter.

Den stora vinsten gör du när du stoppar in minneskortet i minnesläsaren, då är det bra med 40 MB/sek, vilket minnesläsaren kan dra ut ur kortet.

// Jocke


49 kronor har jag råd med att förlora, så i vetenskapens tjänst så åkte jag (cykelavstånd) köpte ett ”49 kronor kort”
Fyllde kortet genom att sätta kameran i ”filmläge”.

Jag tycker jag har en rätt så bra dator (Pentium på ca 3 GHz, USB 2, Windows XP Pro, SATA hårddiskar).

Och läste från minneskoten med 2 olika USB 2 Kortläsare

Kortläsare FlashMover
Sundisk Extreme III på 1 GByte. Lästid 3’ 40 ’’=220 ’’
Transcend på 1 Gbyte Lästid 3’ 40 ’’=220 ’’ (samma)

Kortläsare Zonet
Sundisk Extreme III på 1 GByte. Lästid 3’ 40 ’’=220 ’’ (samma igen)
Transcend på 1 Gbyte Lästid 3’ 40 ’’=220 ’’ (på sekunden samma igen för 4:de gången)

Att läsa ungefär 1 Gbyte (1024 Mbyte) på 220 s, blir ca 4,65 Mbyte/s. Mycket bättre än så hade jag förväntat mig åtminstone för Sundisk Extreme III .

Så raderade jag minneskorten och skev ”filmen” på minneskortet via datorn (USB 2 kortläsaren)

Sundisk Extreme III. Skrivtid 3 ’ 16 ’’=196 ’’ för 968 Mbyte, vilket blir ca 4.94 Mbyte/s
Transcend på 1 Gbyte. Skrivtid 6 ’ 20”= 380 ’’ för 968 Mbyte vilket blir ca 2,55 Mbyte/s

Vid skrivning på kortet (som jag normalt aldrig gör) så är i mina tester det dyrare kortet (Sundisk Extreme III) väsentligt snabbare än Transcend kortet, men långt till fabriksdata.

Finns det något annat sätt att mäta hasigheten?


Per
 
läste ett test på biblan

Hastigheten ur ett minneskort beror på drivrutinerna i kortläsaren. Läste ett test i ett Svenskt månadsmagasin är jag var på bilblan senast (i år iallafall) där man såg att utan "rätt" läsare får man inga bra hastigheter. Testet bör göras med bildfiler för att få med "ställtider" också.

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.