Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu?

Jag hade precis bestämt mig för att köpa en konica minolta, men nu vet jag inte om jag vågar. Jag har även tittat på nikon d50 och en canon 350d men jag gillade minoltan mycket bättre. Jag har hittat ett paketpris för minoltan med ett extra objektiv och ett 512 mb minneskort för ca 7800kr. Hur resonerar ni, är det dumt att köpa?
 
Nej, köp inte nu, jag har hört att alla KM digitala systemkameror kommer att lösas upp till metall/plastspån så fort Sony tagit över.
Inte heller äldre KM / M optik slipper undan, dessa transformeras autmagiskt till Nikon-fattning.

Det seriösa svaret är att KM 5D & 7D är utmärkta kameror. Sökaren är överlägsen konkurrenternas (i samma prisläge)och utbudet av optik, både ny och begagnad är god.
Viss extrem optik är svårfunnen men letar du efter 800mm f:4.0 så hade du nog inte frågat här.
Tänk på att den optik som kameran levereras med inte är den allra bästa som finns. 18-70mm är hyffsad men lite ljussvag. Jag antar att den andra gluggen är deras 70-210mm f4,5-5,6? och den duger att lära sig med och du kommer att upptäcka vilka brännvidder du helst använder och kan komplettera med bättre grejor senare.
Alternativet är att inte köpa paketet med två objektiv utan leta reda på ett gammalt 70-210mm f:4,0 på tradera eller ebay(max1000SEK)
Fyller du sedan väskan med ett beg 50mm f:1,7 för några hundringar så klarar du dig långt.
 

avslutad210712

Gäst
Mycket svår fråga att svara på

men

1. jag TROR inte att Sony kommer att överge KM's kunder.

och

2. jag VET att KM's kameror är alldeles utmärkta eftersom jag äger både en A200 sedan ett år tillbaka och en D5D sedan två månader tillbaka.

Den enda faran som jag ser det är att man slutar utveckla mjukvaran för att komma tillrätta med eventuella buggar men se punkt 1.

Objektiv och andra tillbehör kommer nog att finnas tillräckligt av så länge kameran är i funktionsdugligt skick.

Själv kommer jag troligen att försöka komma över en D7D ifall de nu skulle få för sig att rea ut dem för att komma med en Sony D7D eller liknande.
 
Jag har mailat dig

Hej Gunnar. Jag har skrivit ett mail till dig men jag tror att min mailadress är fel, den rätta är tovalundin@hotmail.com.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...