Är området runt ladan innanför stängslet i Oset fridlyst?

Hej!

Jag är en 13 årig kille som brukar fota fåglar ute vid Oset, Örebro. För några dagar sedan var jag och min kompis inne i området bakom stängslet runt ladan. När vi var på väg ut kom det en gubbe som sa att det var ett fridlyst område och att vi inte fick gå där inne. Jag frågade honom varför det var en trappa in ditt, men det visste han inte. Skyltar finns det inte heller. Jag har åkt ditt en gång varje vecka sedan förra året och ingen har sagt något. Om det är fridlyst för några speciella växter eller för att fåglarna häckar tycker jag inte att man ska ha betande 1-tons kor som klampar runt där inne.... Men om det är fridlyst så kommer jag absolut inte gå där inne. Jag har ringt och frågat kommunen, men de visste inte! Är det någon som vet om det är fridlyst eller inte?
 
Om ett område skall fredas så är det tillfälligt och då gäller det oftast under fåglars häckningsperiod. Det är Länstyrelsen som fredar sådana områden på begäran av Naturvårdsverket. Detta rapporteras då i lokalpress och lokalradio/TV och skyltar sätts upp vid ställen där folk vistas, framför allt vid stigar, leder där dessa leder över hagar med trappor vid stängslen. Jag kan lova dig att detta är ytterst ovanligt och därför blir det stora rubriker i media!
 
@wildlifephotography
Högst tveksamt då större delen av området redan verkar vara naturreservat med de regler och restriktioner som gäller i sådana (http://www.nofnet.se/lokaler/02/index.asp). Kommunen säger ingenting om några särskilda restriktioner i sin folder (http://www.orebro.se/download/18.3c1ef9ae11d4988e18f800033024/Naturreservat+Oset+och+Rynningeviken+-+på+svenska.pdf) och om sådana fanns vore det ju naturligt att särskilt uppmärksamma dem där, men vill du få svart på vitt ska du kontakta länsstyrelsen då det är de som beslutar om naturreservat.

[EDIT] N.B. att jag skrev mitt inlägg innan du hade fått några andra svar, så givetvis bör du ta dem i beaktande.

oset.jpg
 
Det är ju klart att du får vistas inom det området så länge du följer föreskrifterna. Den enda gången jag känner till att man har avlyst ett område så fullständigt, att folk överhuvud taget inte får vistas där, var i Stekenjoksfjällen i maj -juni 2012.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/liga-stjal-sallsynta-fagelagg_7256263.svd

Det är väl ganska vanligt med fågelskyddsområden med beträdande förbud under häckningsperioden..?
 
Fågelskyddsområden med restrektioner under yngeltid är tämligen vanliga. Lst brukar ha förteckning.
Det är en regel som envar har skyldighet att känna till.
 
Hej!

Jag är en 13 årig kille som brukar fota fåglar ute vid Oset, Örebro. För några dagar sedan var jag och min kompis inne i området bakom stängslet runt ladan. När vi var på väg ut kom det en gubbe som sa att det var ett fridlyst område och att vi inte fick gå där inne. Jag frågade honom varför det var en trappa in ditt, men det visste han inte. Skyltar finns det inte heller. Jag har åkt ditt en gång varje vecka sedan förra året och ingen har sagt något. Om det är fridlyst för några speciella växter eller för att fåglarna häckar tycker jag inte att man ska ha betande 1-tons kor som klampar runt där inne.... Men om det är fridlyst så kommer jag absolut inte gå där inne. Jag har ringt och frågat kommunen, men de visste inte! Är det någon som vet om det är fridlyst eller inte?

Jag har ingen kunskap angående din fråga men vill i alla fall ge dig tummen upp för att försöka ta reda på fakta!
 
Länsstyrelsen i Örebros län som förvaltar reservatet. Enligt reservatsföreskrifterna avlyses vissa områden i reservatet med beträdnadsförbud under fåglarnas häckningstid. Skyltar skall markera vilka dessa områden är.

Om du är osäker så ring och kolla med länsstyrelsen, de kan/måste kunna ge besked. Kontaktperson står överst på sidan i nedanstående länk.

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/...oer/orebro/oset/Pages/index.aspx?keyword=oset

Med vänlig hälsning
J
 
Kor som betar är en förutsättning för att upprätthålla strandängarna i området. Utan ngn form av hävd (ex bete) kommer områdena snart växa igen och de fåglar man vill gynna i området försvinner. Visst kommer ett och annat bo på marken trampas sönder men kornas närvaro i området bidrar starkt till att fåglarna kan återkomma år efter år och häcka. Besökare till ett område med många häckande fåglar som är känsliga för störningar medför i fåglarnas synvinkel inget positivt... :)

Lycka till med fågelfotograferingen! Kanske ser vi ngr av dina bilder här på Utsidan!?

Med vänlig hälsning
J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...