Är min Scott felmonterad?

Jag köpte en Scott Sportster P45 (2009) idag, men först när jag testcyklat här hemma och skulle putsa upp den för fotografering så såg jag något som såg konstigt ut vid pedalerna. Nu undrar jag om det kan vara så att affären som monterat ihop cykeln har gjort fel eller fuska.

Jag har lagt upp en bild på Flickr, http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/4545267533/

Det finns en markering vart det ser konstigt ut och man måste titta på den största bilden för att se vart det ser konstigt ut, men jag skall snart ta en till detaljbild som jag kommer att lägga upp på samma ställe.

Edit: Här är en detaljbild http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/4545335865/

Senast ändrad:
Den lilla plastbiten kan gott dras åt tycker jag, mest för att förhindra glapp och missljud i vevpartiet. Dock behöver du inte vara orolig för att få in någon smuts i vevlagret. Ty det är med största sannolikhet ett tätat s.k. patronlager. Den dagen som lagret är slut, byts hela vevlagret.
/Niklas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ojdå detta var ju inte alls bra....

Skämt å sido. Precis så som du misstänker så ska plastbiten vara helt iskruvad. Antagligen har dom missat det på fabriken. Dock inget svårt för den cykelhandlaren du köpte cykeln hos att rätta till om du själv inte har verktygen (specialare behövs) Det ska dock inte sitta något annat skydd för att hindra smuts och liknande för att ta sig in. (lagrena som sitter där inne är helt inkapslade, därav inget skydd)

/ Joakim

Tack för svaren, nu känns det lite bättre. Tyvärr köpte jag cykeln ganska långt borta så jag får åka ner till någon annan handlare, på Länna Sport som ligger i närheten brukar de vara hjälpsamma när det gäller små problem som att dra åt saker.

Men i övrigt är jag än så länge nöjd med cykeln, men vädret och ovana gjorde att jag bara tog en 5 km runda, men i morn blir det nog en vända till Länna Sport för att köpa skärmar och testa en hjälm.

grattis till ett bra köp!
jag hämtade ut min sportster p3 sommaren 2007, pendlat ca 3 mil om dagen året runt sen dess, den bara går och går och går! (forutom när det vart 27- i vintras...)

Inget fel alls. Platshylsan drar man in så långt det går mot vevlagerkassetten och ibland ser det ut så här när det är en lång vevlageraxel.

Idag tog jag en liten tur ner till den lokala cykelhandlaren, men jag är nu så säker på att alt är okay så jag brydde mig inte om att fråga om detta utan ägnade min tid åt att leta efter passande stänkskärmar istället.

Så tack för hjälpen med att lugna mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips