Kanske var det spännande med utrustning när man var mer oerfaren och höll på att lära sig. Nu är det mer att man vet vad man behöver för att klara sig. Har inga problem med att köpa enklare saker till att sova i bilen och att ha bättre saker i fält. En sak är helt klart. Jag vill ha bra saker och betalar vad som helst för att få dem. Inom mina egna ramar förstås. Så upplevelsen först. Sen köper man vad som behövs för att klara av den.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är du skogsmulle el prylnörd?
- Trådstartare Gun-valld
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min käpphäst
är att det är hur jag använder prylarna som är viktigt.
Vissa prylar går inte att använda som jag vill. Då modifierar jag, fixar själv eller söker upp något som passar.
Prylar är kul men inte i sig utan hur och att de används.
Inte fel med dyra prylar om de används mycket och på det viset får en låg konstnad per nöjestid.
Thure
är att det är hur jag använder prylarna som är viktigt.
Vissa prylar går inte att använda som jag vill. Då modifierar jag, fixar själv eller söker upp något som passar.
Prylar är kul men inte i sig utan hur och att de används.
Inte fel med dyra prylar om de används mycket och på det viset får en låg konstnad per nöjestid.
Thure
De är ju helt klart värt att köpa bra utrustning som funkar och håller länge..
Jag har rätt många intressen och mkt av utrustningen går att kombinera mellan aktiviteter men det blir ändå dyrt så man har inte råd att köpa bästa prylarna..
Har jag nytta av en grej i fler av mina intressen som jag använer mkt så lägger jag mer vikt på kvalité och mer slantar på den..
Jag har rätt många intressen och mkt av utrustningen går att kombinera mellan aktiviteter men det blir ändå dyrt så man har inte råd att köpa bästa prylarna..
Har jag nytta av en grej i fler av mina intressen som jag använer mkt så lägger jag mer vikt på kvalité och mer slantar på den..
Och eftersom jag inte ens äger en GPS får jag väl kanske anses som skogsmulle trots viss modern utrustning... Jag litar helt enkelt inte på prylar som kräver batterier - det behöver inte karta och kompass...
Då kvalar jag in som skogsmulle jag också...
Battergränsen var fin. Kan gå med på reservbatterier till pannlampan.
Har efter många års handlande en hel del i garderoben, men det som brukas blir mindre och lättare år för år.
Mer o mer tid tillbringas framför brasan ute och lyssnandet har blivit mer tidskrävande, men kikaren och luppen brukas ännu flitigt. Hur sjutton fungerar det här då? Ibland hittar jag några svar. Oftast är det bara.
Har efter många års handlande en hel del i garderoben, men det som brukas blir mindre och lättare år för år.
Mer o mer tid tillbringas framför brasan ute och lyssnandet har blivit mer tidskrävande, men kikaren och luppen brukas ännu flitigt. Hur sjutton fungerar det här då? Ibland hittar jag några svar. Oftast är det bara.
Både och gäller nog för mig. Kollar alltid om det finns något intressant man missat men samtidigt vill jag att sakerna ska användas.
När det gäller kläder tycker jag det är ok att lägga mer pengar då dom kan användas till allt friluftsliv (skidåkning, skridsko, vandring, fisk, etc) samt vanliga vardagar.
Mao är jag nog rätt balanserad förutom ett område, ryggsäckar.
När det gäller kläder tycker jag det är ok att lägga mer pengar då dom kan användas till allt friluftsliv (skidåkning, skridsko, vandring, fisk, etc) samt vanliga vardagar.
Mao är jag nog rätt balanserad förutom ett område, ryggsäckar.
Ingen vill tydligen kalla sig prylnörd trots alla grejer ni släpar med
Och jag är nog likadan. Det enda som är roligare att gå och kolla i en friluftsbutik är väl att faktsikt vara ute i naturen!
Jag försöker vistas lätt och simpelt i naturen. Men tyvärr är det ju lite så att för att få en lätt packning ska man ha dom moderna grejerna. Plastsaker väger minst, moderna ryggsäckar är bekvämast (rätta mig om jag har fel) och lättast att packa i/ur, kläder av moderna material luftar bäst och håller värmen bra och mycket mer. Det är lätt att man lockas köpa nytt. jag har som regel att jag inte köper något nytt om inte en grej går sönder (så den itne kan repareras) eller om jag har något liknande. När jag väl köper något så ser jag till att det är sånt som håller.
Har fortfarande en del sämre kvalitetsgrejer från när jag var rätt ny men dom slits ut vart efter och nu har jag kunskapen att ersätta dom med ordentliga grejer. Min Stadium-vattenflaska som smälte sönder för nära elden blev en nalgene som sägs hålla hela livet. Min plastspork byter jag ut mot en hemmagjord träsked när den ger upp.
Jag har inga speciella natur-kläder (utom ett underställ). Jag använder i princip samma kläder för jobb som för fritidsaktiviteter och det fungerar utmärkt.
Men jo, jag kan nog erkänna att jag är lite mer prylnörd än jag skulle vilja vara. Men det känns som det går över med tiden, prylarna ersätts med kunskap och hållbara grejer gör att jag inte behöver köpa nytt.
Jag försöker vistas lätt och simpelt i naturen. Men tyvärr är det ju lite så att för att få en lätt packning ska man ha dom moderna grejerna. Plastsaker väger minst, moderna ryggsäckar är bekvämast (rätta mig om jag har fel) och lättast att packa i/ur, kläder av moderna material luftar bäst och håller värmen bra och mycket mer. Det är lätt att man lockas köpa nytt. jag har som regel att jag inte köper något nytt om inte en grej går sönder (så den itne kan repareras) eller om jag har något liknande. När jag väl köper något så ser jag till att det är sånt som håller.
Har fortfarande en del sämre kvalitetsgrejer från när jag var rätt ny men dom slits ut vart efter och nu har jag kunskapen att ersätta dom med ordentliga grejer. Min Stadium-vattenflaska som smälte sönder för nära elden blev en nalgene som sägs hålla hela livet. Min plastspork byter jag ut mot en hemmagjord träsked när den ger upp.
Jag har inga speciella natur-kläder (utom ett underställ). Jag använder i princip samma kläder för jobb som för fritidsaktiviteter och det fungerar utmärkt.
Men jo, jag kan nog erkänna att jag är lite mer prylnörd än jag skulle vilja vara. Men det känns som det går över med tiden, prylarna ersätts med kunskap och hållbara grejer gör att jag inte behöver köpa nytt.
Jag känner mig rätt säker på hur jag vill ha det utan att behöva läsa årets kataloger, att det blir en blandning från 70-tal till 2012 spelar mig ingen roll, man gjorde lika bra saker då som nu.
Just nu söker jag en mes (ramryggsäck) har någon ett förslag så tar jag gärna emot det.
Mvh Glenn
Just nu söker jag en mes (ramryggsäck) har någon ett förslag så tar jag gärna emot det.
Mvh Glenn
Ingen vill tydligen kalla sig prylnörd trots alla grejer ni släpar medOch jag är nog likadan. Det enda som är roligare att gå och kolla i en friluftsbutik är väl att faktsikt vara ute i naturen!
*word* Eller vad det heter nu för tiden... Dock med passusen att jag hellre väljer lätta prylar som kräver mer kunskap.
Jag är nog både och. Det beror lite på vilken aktivitet det handlar om också.
Jag har inga som helst problem att betala mycket pengar för att få, vad jag upplever som, bra funktion och kvalitet.
Däremot så använder jag oftast saker länge, så länge de håller.
Argument FÖR att jag är prylnörd:
Har ibland det senaste.
Har ofta dyra grejer.
Har ganska bra koll på relevant utrustning för mina aktiviteter.
Argument MOT att jag är prylnörd:
Har en hel del ganska gamla grejer (några få grejer är faktiskt äldre än jag själv)
En hel del av mina grejer och kläder kräver silvertejp för att fungera numera
Jag har lånar gärna ihop utrustning jag saknar.
Skogsmulle däremot, det är jag helhjärtat. Spenderar man så mycket tid som jag, och många andra här på utsidan, med att segla, åka skridskor, cykla, gå på topptur gå på platttur, åka utför, åka längd, etc så måste man nog räkna in sig i den kategorin.
Dessutom så VAR min farmor Skogsmulle när jag var barn. Alltså, hon var ledare för Friluftsfrämjandets barngrupper iklädd Skogsmulle-dräkt! Det måste väl räknas på något sätt?
Jag har inga som helst problem att betala mycket pengar för att få, vad jag upplever som, bra funktion och kvalitet.
Däremot så använder jag oftast saker länge, så länge de håller.
Argument FÖR att jag är prylnörd:
Har ibland det senaste.
Har ofta dyra grejer.
Har ganska bra koll på relevant utrustning för mina aktiviteter.
Argument MOT att jag är prylnörd:
Har en hel del ganska gamla grejer (några få grejer är faktiskt äldre än jag själv)
En hel del av mina grejer och kläder kräver silvertejp för att fungera numera
Jag har lånar gärna ihop utrustning jag saknar.
Skogsmulle däremot, det är jag helhjärtat. Spenderar man så mycket tid som jag, och många andra här på utsidan, med att segla, åka skridskor, cykla, gå på topptur gå på platttur, åka utför, åka längd, etc så måste man nog räkna in sig i den kategorin.
Dessutom så VAR min farmor Skogsmulle när jag var barn. Alltså, hon var ledare för Friluftsfrämjandets barngrupper iklädd Skogsmulle-dräkt! Det måste väl räknas på något sätt?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg