Är du skogsmulle el prylnörd?

Det här är väl en ganska konstlad polarisering där trådskaparen vill ha det till att man antingen är det ena eller det andra. Jag tyckte att det saknades lite folk i prylnördslaget så jag kände min plikt och gick med där. (Jag deltar helst inte i tävlingar där vinnaren dör och har egentligen inte särskilt utvecklade tävlingsinstinkter överhuvudtaget.)

Av andra trådar har jag fattat att hela Utsidan är en koncentration av prylnördar. Skrapar man lite på skogsmulle-ytan så tittar prylnörden fram. Titta bara på Patrik_L's tidigare inlägg, i första meningen så behöver han ingen GPS eller något som väger något eller använder batterier. I nästa mening har han örnkoll på hela ryggsäcksmarknaden och kan rekommendera den bästa. En RIKTIG skogsmulle har ingen aning om vad som finns på marknaden för han har ärvt sin ryggsäck av farsan eller byggt sin egen näverkont.

Nej det handlar nog mest om vilken självbild man vill ha, och vill man vara skogsmulle så får man mörka lite med prylarna. Eller som du, urskulda dig med att det BARA är boende och skalkläder som du har höga krav på och därför måste ha det bästa. Men du avslöjar dig på kniven, där tittar prylnörden fram. Välkommen i gänget! Inte behöver du skämmas för det.

Men debatten är kul emellanåt!

thomas

Eftersom du nämner mig i ditt inlägg känner jag att jag måste "bemöta" det... ;-)

Jag gillar inte att bära på onödig vikt - alltså har jag lättast möjlig utrustning. Ju lättare man bär desto mindre energiåtgång och alltså ännu mindre mat och därför ännu lättare packning... Jag litar inte heller på apparater som slutar att fungera då batterierna dör varför karta och kompass är det självklara valet. Jag vet egentligen inte var jag skulle placera mig, men med så lätt packning som tekniskt sett är möjligt kombinerat med en god förmåga att klara sig med enkla medel utanför rural terräng är nog kanske en någorlunda sund beskrivning någonstans mellan prylnörd och skogsmulle... Jag vet egentligen inte... Och som du säger - debatt är kul!
 
jag har inte köpt nån ny pryl på år. Eller, jo, ett par damasker för 99 spänn. Hmm. Allting håller ju så länge nuförtiden. Speciellt det man syr själv.
 
Jag gillar inte att bära på onödig vikt - alltså har jag lättast möjlig utrustning. Ju lättare man bär desto mindre energiåtgång och alltså ännu mindre mat och därför ännu lättare packning...

Intressant resonemang. Har försökt tillämpa det en gång när jag var någon sorts chef. Jag tyckte vi kunde skippa lunchen så tjänade företaget minst en halvtimme på varje anställd, sen kunde vi stänga toaletterna också eftersom ingen behövde dessa. Ingen blev ju skitnödig utan lunch. Där skulle företaget tjäna massor av tid. Jag är inte chef längre...

thomas
 
Intressant resonemang. Har försökt tillämpa det en gång när jag var någon sorts chef. Jag tyckte vi kunde skippa lunchen så tjänade företaget minst en halvtimme på varje anställd, sen kunde vi stänga toaletterna också eftersom ingen behövde dessa. Ingen blev ju skitnödig utan lunch. Där skulle företaget tjäna massor av tid. Jag är inte chef längre...

thomas

Jag tror att det krävs att medarbetarna är med på det upplägget för att det ska funka. Därför undviker jag "medarbetare" som inte är med i matchen... :)
 
Jag är prylintresserad men har inga problem med det. Så länge ingen annan blir lidande och man har råd så spelar det väl ingen roll? Jag har köper oftast grejer som ska hålla för lång tid och blev förbaskad då min Fjällräven Kajka var kaputt efter två år. Bytte till en av de dyraste stora säckarna man kan köpa, Norröna Recon, och är väldigt nöjd med köpet. Det är dock lite jobbigt att jag har grymt svårt att köpa något billigt då jag vet att det ofta slutar med att det inte håller och man köper det man skulle köpt från början till sist.
 
Också ett intressant resonemang!

Jag är prylintresserad men har inga problem med det. Så länge ingen annan blir lidande och man har råd så spelar det väl ingen roll? Jag har köper oftast grejer som ska hålla för lång tid och blev förbaskad då min Fjällräven Kajka var kaputt efter två år. Bytte till en av de dyraste stora säckarna man kan köpa, Norröna Recon, och är väldigt nöjd med köpet. Det är dock lite jobbigt att jag har grymt svårt att köpa något billigt då jag vet att det ofta slutar med att det inte håller och man köper det man skulle köpt från början till sist.

Jag tycker absolut att du platsar i prylnördsgänget. Välkommen! Ditt resonemang är en klassiker och ett självbedrägeri för att med gott samvete kunna köpa dyrare prylar. Inte självbedrägeri i den betydelsen att du har fel, dyrare är oftast bättre. Men resonemanget syftar inte till att du ska få köpa bra kvalité utan till att du ska få köpa dyra prylar.

Inte ens uttalade skogsmullar har några problem med sitt prylintresse, bara med sin självbild.

thomas
 
Jag stod nyligen och valde mellan en 169 kronors Dremel-kopia och originalet. Köpte original för 799 och är nöjd men hade garanterat klarat mig med den sämre, skulle bara göra två småjobb, men hade då varit lite missnöjd för år framöver :)

Jag tycker absolut att du platsar i prylnördsgänget. Välkommen! Ditt resonemang är en klassiker och ett självbedrägeri för att med gott samvete kunna köpa dyrare prylar. Inte självbedrägeri i den betydelsen att du har fel, dyrare är oftast bättre. Men resonemanget syftar inte till att du ska få köpa bra kvalité utan till att du ska få köpa dyra prylar.

Inte ens uttalade skogsmullar har några problem med sitt prylintresse, bara med sin självbild.

thomas
 
Jag stod nyligen och valde mellan en 169 kronors Dremel-kopia och originalet. Köpte original för 799 och är nöjd men hade garanterat klarat mig med den sämre, skulle bara göra två småjobb, men hade då varit lite missnöjd för år framöver :)

Det är självkännedom det!

Min granne sa en gång att det köp man gjort alltid var rätt köp. En bra filosofi för att må bra oavsett vilka beslutsparametrar som styrt ett inköp. Eftersom du valde en Dremel (jag har en själv!) för 799 kr så var ju det uppenbart rätt köp. Med grannens filosofi hade även en Dremel-kopia för 169 kr varit rätt köp. Under förutsättning att du hade köpt den förstås. ;)

thomas
 
Jag är prylnörd... här...

...eftersom man kan få så mycket bra och relevanta svar om konkreta frågor, från den imponerande stora samlade kunskapen här.

IBLAND är det dock en å annan "präst" som hittar in på topicen för oombedd frälsning, vara det månde "Hillebaner", "Klättermuslimer", "Lundhaginduer"... eller bara någon av de vanliga "krypit fram från under sin sten"-hjältarna.

Skall man däremot dryfta något annat mer abstrakt så har man ju ett koppel efter sig...
De som skäller ut en för att man tycker att spänger är hala, bedriver korståg mot syrgas vid bergsbestigning, fluorcarbon-inkvisitionen, karta-kompass-kottar-å-granruske-mullorna och en å annan butter ensam-är-stark-munk

Jag vill dock inte bortse ifrån underhållningsvärdet

Grunkor är kul och en underskattad psykofarmaka :eek:)
 
Min granne sa en gång att det köp man gjort alltid var rätt köp. En bra filosofi för att må bra oavsett vilka beslutsparametrar som styrt ett inköp.

Läs inlägg #42 som visar att din granne har fel.

Köper inte själv billiga grejer längre då jag gjort samma misstag för många gånger. Man får vad man betalar för oftast
 
Fel och rätt.

Läs inlägg #42 som visar att din granne har fel.

Köper inte själv billiga grejer längre då jag gjort samma misstag för många gånger. Man får vad man betalar för oftast

Javisst har har grannen fel om man läser inlägg #42.
Men om man betraktar det som en filosofi, så har han en poäng.
Man mår inte bra av att gräma sig över något man redan köpt.

Har jag köpt fel så visar det sig längre fram och jag kan då med gott samvete unna mig något dyrare. Men jag grämer mig inte över redan gjorda inköp. Att inte köpa något med bra pris för att jag kommer oroa mig för att ha köpt fel duger inte som skäl för mig att köpa dyrt. Men sen lär man sig vad som måste få kosta och vad som inte behöver vara dyrt för att vara bra. Och ibland gör man fel...

Har tex köpt ett enmanstält på ClasseO för 199 kr! Funkar bra sommartid i skärgården. Fick 70 mm regn och 18 sekundmeter över mig ett dygn på Öland och det gick bra. Bra köp tycker jag. Livslängden kanske inte motsvarar ett Hilleberg men pengarna ska räcka till annat också.

Bla ett Primus ETA Express som fick kosta lite mer än alternativen...

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12
redrobjem Villken utr är viktigast? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.