Är detta en sik?

Hej, jag fick en fisk i närheten av Akka i förra veckan. Jag har aldrig fiskat i fjällen förut så jag är lite osäker på vilken typ av fisk det är. Jag tror det är en sik, kan det stämma? Någon som vet?

Bilagor

• fisken.jpg
    fisken.jpg
    36.8 KB · Visningar: 877
  • fiskenipannan.jpg
    fiskenipannan.jpg
    270.9 KB · Visningar: 930
Verkar vara en blek Röding

Vi trodde det var en röding först men såg sedan på bilderna att den inte var röd på magen. Då blev vi tveksamma. Jag körde appen Fiskenyckeln och kom då fram till att det skulle vara en sik. Men en sak stämmer inte med sik-bilderna och de är de röda fenorna. Varför tror du att det är en röding?

Det är en röding. De kan variera i färgen allt från att vara riktigt röda under buken till att vara väldigt bleka.

Varför tror du att det är en röding?

Det är en röding. En blek sådan. Syns på fiskens form, huvudets form, prickarna samt de små fjällen. Alla rödingar har inte röd buk och det varierar även under året, det är främst under höstens lek som honorna normalt sett får röda bukar. Deras tillgång till föda spelar också in.

Eventuellt kan det vara en bäckröding vilka är inplanterade på sina håll i Sverige.

Fick du den i strömmande vatten (en bäck) eller i en sjö?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det är en röding. En blek sådan. Syns på fiskens form, huvudets form, prickarna samt de små fjällen. Alla rödingar har inte röd buk och det varierar även under året, det är främst under höstens lek som honorna normalt sett får röda bukar. Deras tillgång till föda spelar också in.

Eventuellt kan det vara en bäckröding vilka är inplanterade på sina håll i Sverige.

Fick du den i strömmande vatten (en bäck) eller i en sjö?

Jag fick den i en sjö. Ska inte röding vara mer prickig? Eller varierar det också?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips