Är detta det coolaste på många år?

Hej!

Jag sökte av marknade med tanke på en tur till Sibirien,

min lilla undersökning ligger på( www.goanywear.se)

jag läste en massa komentarer och kollade spots hemsida

som s.o.s maskin tycker jag det är för mycket som är difust och många komentarer jag läst klagar på funktionalitet i svårare sammanhang, täckning och bekräftelse på sända meddelanden.

Jag gillade den skarpt först, men till vad? den är billig men efter något år så har den kostat samma som en ren s.o.s satelitsändare. som inte kräver abonnemang.
Om den hadde en bekräftelsefunktion, var starkare i satelitkontakten och man kunde ta emot sms så vore den högintressant tycker jag.

Men även dom har begränsningar, det är inte alltid bäst att bara skicka s.o.s då det inte kommer någon bekräftelse och om det inte är superakut så blir det riktigt dyrt.

En satelittelefon med kontantkort verkade efter all summering som bästa lösning, se tråd under överlevnad.
då kan man även hämta in lägesrapporter, och kanske information som hjälper nödsituationen

/H
 
spot

I think some people are asking everything from the same and one product, the thing to remember the advantages are you can send an "hey mum Im ok" on an EPIRB you cant and a Sat Phone you can, at a price of 15000:- + not including the 50c US for each message. Nor do they float or are waterproof, ( from my experience Iridium phones are very water sensitive, and you dont want to drop it !). Another point is if you have a sat phone you then have to copy down your GPS co-ordinates, may not so be easy if you for are example sailing solo in a storm. Spot does it all for you.

While Babs recently paddled around the South Island of New Zealand, we really wished we had a Spot unit on her life jacket. She could let us know she is safe every 6 hours on the water or when she has landed. If she needed a weather forecast she could use the help function and I would have sent her a report to her sat phone via Iridiums web site. But she wouldnt have had to first dig out her sat phone risk getting it wet and try to send a message while in bad weather, but wait 30 minutes then checked her phone for a simple SMS, bingo. I can tell you I would have slept much better some nights.

To comfirm it is working is a case of testing before leave, eg ring your contact person or check yourself by send an SMS also to your phone. If they were to include a screen etc then the unit would not be robust as it is meant to be. But nothing will be perfect, read any sailing magazine and it is often a EPIRB did not work in an emergency (again personal experience when we found the Mcmurdo unit battery had corroded after 1 year, and it was worth 9000:-!).

To give you an example of our experience so far, a staff member has one, his wife called him and asked if he was by any chance eating a big mac. yes he was, she could see he was at Staket of the E18 when on a trip to the big city. So be careful boys, you could get caught ;-)

Here is a example of the mail you would receive.. including a link to google maps to my back yard.

Hi, just thought you would like to know we are testing the new Spot GPS Messenger, & I m OK James Kajaktiv
ESN:0-7392355
Latitude:60.4632
Longitude:14.6939
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:03/20/2008 14:04:52 (Europe/Stockholm)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=60.4632,14.6939&ie=UTF8&z=12&om=1
 
Hej "JVC"

Du argumenterar starkt för Spot, ok i vissa sammanhang så är den den mest lämplig, dock är det synd att det ska så många olika prylar till för att lösa olika terränger.
Spot kan vara det bästa för kustnära paddling då kontinuerlig kontakt finns, men även då kan just kontaktbrott leda till att en nödinstas sätts in?

Att skicka sms till sig själv och prova om den gör som den ska? då har jag ju mobilnätet i närheten
så då behöver jag väl ingen satelitsändare på sådana platser?
Överallt där jag skulle vara beroende av enbart satelitfunktion får jag ingen bekräftelse och en insts rycker ut?kanske?

Spot skall ochså vara vattentät till 1 meter. lägger den av i första 2 meters svallvågen då?
eller kanske.
Enligt Spots hemsida så slutar täckningen x sjömil utanför kust..så till sjöss är den inte heller rätt manick?

Överallt där gsm nätet fungerar finns det andra små Gps sändare på olika nivå(Personal Tracker)

Som jag skrev så tyckte jag Spot är intressant men kan inte placera för vad.


/H
 

clindh

Forumvärd
Hej "JVC"
Du argumenterar starkt för Spot
Notera att James/Kajaktiv är agent för produkten i Sverige, så ha detta i åtanke när ni läser.

Egentligen får ju inte leverantörer gå in och "skriva upp" sina produkt på Utsidan, det är emot våra regler. Nu har dock denna diskussion hunnit gå så pass långt innan jag såg den att en moderering här blir svår. Jag låter det vara, och ber James att inte skriva annat än möjligen rent teknisk produktinformation framöver angående denna produkt.
 
Jag är nu i skidorten Whistler i närheten av Vancouver och försöker komma underfund med Spot. Inte lätt trots min stora vana vid GPS och radiosändare.

Det går inte att se om Spot har GPS fix förrän man ber den sända ett meddelande, tex Spot check )samma som OK). Vid fix blinkar on-off LED och OK LED samtidigt.

Men det gör de även om jag aktiverar apparaten inne i hotelrummet där det inte finns någon signal. Först efter ett par minuter bryts det unisona blinkandet upp i tre blink för OK mot ett blink för on-off vilket innebär att gpsfix saknas.

Jag fick igenom ett OK meddelande och ett Help meddelande på SMS (kanadensiskt kort) och email. Men det gick inte att få igenom ett cancel help meddelande, det blinkade rött som det ska i tjugo minuter men inget meddelande kom under fyra tmmar.

Spot-enheten satt hela tiden fäst vid ett balkongräcke med god sikt mot satellithimlen.

Det går inte att aktivera tracking mode om man redan har tryckt på OK knappen för att skicka ett testmeddelande. Apparaten måste först stängas av och sättas på igen.

Kommer upprepade trackingmeddelanden att skickas ut via SMS och email även om positionen är oförändrad?

Varför behöver apparaten 20 minuter för att säkert sända ett OK-meddelande(spot check)?

Nu har jag visserligen redan köpt en spot och registrerat/köpt samtliga options inkl. tracking men i hindsight skulle jag avvaktat objektiva fälttest för att se hur tillförlitlig SPOT och meddelandekedjan är. Enstaka lyckade episoder räcker inte som underlag för en bedömning av tillförlitligheten.

Jag förstår fuller väl varför man inte kan få en bekräftelse på mottaget meddelande. Däremot kunde apparaten ge ett tydligare besked om sänt spot check OK meddelande alt help meddelande.

GPS fix borde visas utan inblandning av andra funktioner.

Det är bra om åf får fortsätta att medverka. Det finns för få källor tll kunskap och telefonsupporten hos tllverkaren går att nå men kunde vara bättre. Det fins knappast några användarforum än.
 
En satelit s.o.s sändare används idag och har ett klart syfte.

Satelittelefonen har klara syften

Jag är fortfarande nyfiken på vad spot har för syfte?

De funktioner den har som fungerar där gsm nätet fungerar är inte direkt ett behov som jag har.

Det sköter en mobiltelefon med gps ochså.


Vad gör spot med säkerhet där gsm inte fungerar?

/H
 
Spot syfte

Jag har använt min SPOT i fyra veckor nu och syftet för mig är

1, att kunna meddela mina nära och kära att jag är OK när jag är ute på äventyr
2, be om extra hjälp
3, kunna sända en nödsignal

Som exempel var jag ute och körde skoter i Jämltand under påskhelgen. De som var hemma kunde följa mig där jag åkte samt de kunde hjälpa mig när skotern slutade fungera mitt ute i skogen. Det fanns ingen mobiltäckning där jag var men Spot hade kontakt med sateliter hela tiden.

För mig var priset avgörande. Jag tycker ca 2000 kr + abonemang inte är mycket pengar för den hjälp jag kan få samt möjligheten att alltid kunna meddela de där hemma hur jag har det.
 
"mattekajak"

Så du menar att

Den har bra täckning? har den jämförts med något angående täckning?

Det fungerer att be om hjälp/ s.o.s

men du vet inte om signalen gått fram då det inte finns någon bekräftelse?


/H
 
Som exempel var jag ute och körde skoter i Jämltand under påskhelgen. De som var hemma kunde följa mig där jag åkte samt de kunde hjälpa mig när skotern slutade fungera mitt ute i skogen. Det fanns ingen mobiltäckning där jag var men Spot hade kontakt med sateliter hela tiden.

Kul att det funkade bra. Jag testar min Spot i Whistler, Canada under en skidsemester. I dag hade jag Spot i bröstfickan på skidjackan (antennen/loggan vänd utåt). Under fyra timmars kontinuerlig tracking medan vi åkte upp och ned i backarna fick jag bara igenom fyra trackingmeddelanden då det borde kommit ett var tionde minut.

Hur satt din Spot. Hur hade du säkerställt bästa möjliga mottagning/sändning? Hur många trackingmeddelande per timme kom igenom?

För säkrast möjliga kommunikation ska enheten vara still, inte störas av multipath signaler (reflexer), ha friast möjliga sikt mot skyn och gott om tid (20 minuter). Med iakttagande av dessa mått har alla signaler gått igenom då jag testat. Fuskar man funkar det ofta inte.

Har du någon lösning på hur man ska få SMS att funka i Sverige?
 
Är nyss hemma efter en veckolång skid- och stugtur mellan Abisko-Kebnekaise. Använde OK funktionen på min SPOT två gånger dagligen utan problem. Familjen hemma fick kontinuerligt klartecken att all var bra även när TV-nyheterna rapporterade att det var oväder och diverse incidenter på fjället. Testade även HELP funktionen en gång, och även det meddelandet gick fram klockrent.

Tappade manicken i golvet ett par gånger, lägsta yttertemp var -12 grader C, inga funktionsproblem. Jag är nöjd med apparaten och funktionaliteten, återkommer då jag testat den på sjön.

hälsningar
anders
 
Hade inte en vanlig mobiltelfon gjort samma nytta.
Och du hade dâ oxâ kunnat skriva rätt mycket text i varje SMS.
 
Intressant att det fungerade bra så högt upp i nord. Det är väl i utkanten av simplexfunktionens täckningsområde:

http://www.globalstar.com/en/satellite/simplex_coverage.php

När enheten sänder (i Västeuropa) tas signalerna emot av Global Stars markstation i SV Frankrike. Satelliten måste se både SPoTenheten och markstationen samtidigt för att överföringen ska funka för den sker i realtid. Global star-satelliterna når som högs till 55 graders latitud. Det är därför viktigt att man har fri sikt åt SV om man är i Sverige.

Antennen är en stor patchantenn som används både för gps-mottagning och sändning. Den sitter alldeles nedanför SPoT-loggan ned mot ljusdioderna och är ca 40x40 mm stor. Man bör natrurligtvis undvika att täcka den med fingrarna.

För bästa funktion ska apparaten hållas horisontellt alt. vinklas något mot SV (mot markstationen). Notera att det är färre markstationer för simplex än för för telefoni (duplex) så reser man långt bort bör man dels kolla täckningen och dels i vilken riktning närmaste markstation ligger.

Enligt SPoTs europakontor kommer gäst-log in snart så att de man givit lösenord kan följa trackingmeddelanden utan att vederbörande får tillgång till övrig kontoinformation.

Användaren kan ännu inte logga in på sitt konto med en PDA eller en smartphone vilket är en stor brist. Det har framförts till SPoT av amerikanska användare. Problemet ligger i websidans konstruktion.

I maj får europeiska användare tillgång till samma SMS-funktion som nordamerikanska användare har via sina operatörer. Få europeiska operatörer erbjuder den mail2sms-service som SPoTs SMS-tjänst bygger på. De första tvåhundra SMS-en ska enligt uppgift från Europakontoret bli gratis.

Det har blivit lite klarare hur 911 funkar utanför USA. Samordningscentret GEOS kontaktar direkt berörd räddningstjänst i det land signalen kommer ifrån alt 112-central i europeiskt land. GEOS kan hantera över hundra språk för den kommunikationen. Det är enbart i det fall att vederbörande stat inte tillåter direktkontakt med räddningstjänsten som ambassaden kontaktas. Ett sådant fall kan vara Libyen.

Websidorna har nu mer info än den alltför knapphändiga manualen.

Det har påpekats att duplex-kommunikation vore bättre. Det finns en sådan burk men vad den heter och vilket system den använder är obekant:

http://www.radio-active.net.au/web/tracking/sat.html

Annars är PLB alternativet. Tillåtet för markbruk i Sverige sedan 2007. Också Frankrike. Ej tillåtet t ex i Storbrittanien.

Naturligtvis är mobiltelefon ett alternativ där det funkar och då framför allt Nordisk Mobiltelefons digitala 450-MHz nät som har stor täckning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.