Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort?

Har en 60csx och har testat att lägga in delar av Fripro och den europeiska stadskartan vad den nu heter, inte citynavigator, på samma minneskort.

Stadskartan kommer upp automatiskt och när jag skall byta blir man tvungen att avklicka alla småkartor i inställningar vilket verkar helt sjukt. Jag vill kunna swoopa mellan kartorna.

Är det någon inställningsgrej eller?

Vad för storlek kan man ha på minneskortet. Är 2 gb max.

Behöver man det är följande fråga?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har en 60csx och har testat att lägga in delar av Fripro och den europeiska stadskartan vad den nu heter, inte citynavigator, på samma minneskort.

Stadskartan kommer upp automatiskt och när jag skall byta blir man tvungen att avklicka alla småkartor i inställningar vilket verkar helt sjukt. Jag vill kunna swoopa mellan kartorna.

Är det någon inställningsgrej eller?

Stänga av och sätta på hela uppsätningar:
I map setup på "fliken" med kartor så kan du trycka meny en gång till och får upp en meny som inte är beskriven i min manual i alla fall. Nu kan du välja "show none" och sedan show "metroguide" eller fri pro. Nu kan du sätta på/stänga av hela uppsättningar. Har du flera kartor på varandra så är alla aktiva även om bara den översta syns.

2GB räcker rätt bra. Mindre än 2GB är meningslöst eftersom 2GB är så billigt.

Storlekar:
CNE2008NT är på 1.4 GB
CNE2008 är på 2.4 GB
FriPro hela Sverige är på 1.1 GB

Om man kan ha större än 2GB i 60Cx är oklart men en kartfil kan inte vara större än 2 GB. Dessutom finns en gräns på hur många kartsegment som får vara inne samtidigt.

Som exempel kan jag nämna att jag har 1700 st kartor samtidigt i min N95. Summa storlek 2.7 GB. En fil (gmapprom.img) med CNE2008NT, en fil (gmapsup2.img) med FriPro samt en fil (gmapsupp.img) med Litauen och lite sjökort. Vilka kartfiler som GPS:en läser från minneskortet beror på modell.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips