Om du har tänk att cykla i skogen, som träning eller bara för att det är så j*kla roligt, så rekomenderar jag dig att minst satsa på deore. Andra tillverkare än shimano finns och har säkerligen motsvarande komponenter.
Anledningen till att du minst bör ha deore om du väljer shimano är att de har en mycket mer robust konstruktion mot vad de billigare modellerna har och klarar därför de påfrestningar som en mtb använd i terräng behöver. (Det är inte roligt att stå 2 mil hemifrån med en trasig växel!)
Allt beror självklart på budget och vad man ska använda cykeln till. Ska du cykla i terräng, men har en begränsad budget så satsa då hellre på en bra begagnad cykel. Ett alternativ för en nybörjare kan vara att strunta i att skaffa framdämpare på sin cykel. Min första cykel som jag använde flitigt i skogen hade inte dämpare och det resulterade i att jag blev en mycket bättre cyklist därför att jag tvingades tänka till eller dämpa stötarna med armarna/kroppen. En dämpare kan man alltid köpa till i efterhand.
Lycka till med eventuellt köp!