Är cykeln för stor?

Hej,

Tänkte införskaffa en Kona Sutra som jag funnit begagnad till bra pris. När dagen jag ska köpa cykeln närmar sig med stormsteg börjar jag fundera på om cykeln kanske är för stor.

Sutran har en ramstorlek på 58. Jag är ungefär 177 cm lång, med grenlängd på ca 82. Enligt de flesta storleksguider på nätet skall ramen vara snäppet för stor... Kommer denna cykel funka för mig ändå? Hur petigt är det?

Tack på förhand,
Z

1,02x82≈84, med en ramstorlek på 58 har du alltså plats med 26 cm vevar+sadelhöjd, det bör gå men blir högt att kliva över när du är trött. Ego skulle välja ramstorlek i mer måttlig höjd. Trist att det inte går för de blir ju marginellt lättare oxså.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
1,02x82≈84, med en ramstorlek på 58 har du alltså plats med 26 cm vevar+sadelhöjd, det bör gå men blir högt att kliva över när du är trött. Ego skulle välja ramstorlek i mer måttlig höjd. Trist att det inte går för de blir ju marginellt lättare oxså.
Tack för snabbt svar!

Det blir alltså till att höja benet lite extra vid av- och påstigning... Låter inte alltför farligt. Blir själva trampningen mycket jobbigare? Tänker mig att ett problem kanske är ryggen, om det är för långt till styret, etc. Förstår att det inte är en idealstorlek - men hade det gått att cykla genom Europa på den utan att skada sig hade det varit fantastiskt, med tanke på priset jag får hojen till

Som ni kanske hör är jag inte speciellt erfaren vad gäller cykelteknik...

Styrstammar finns i många modeller och storlekar samt med olika längd på framtappen. Har även sett framtappen monterad bakåt för en rtiktigt kortarmad en. Han behövde ramstorleken till packing och frigång från tår och hälar. Kolla hälmåttet på mindre cyklar med väska bak, tyngdpunkten framför hjulaxeln.
Bakgaffeln ser vådligt kort ut på de rambilder jag sett. Mitt lok har 12 cm mellan bakhjul och sadelrör.
Bakväskor med tyngdpunkt bakom axeln måste vara lätta, mycket lätta. Annars slingrar hojen när det börjar gå fort, t ex nerför.

Tack för hjälpen!

Köpte cykeln i helgen och den fungerar utmärkt! En del småmeck som skall göras, men det var väntat...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips