Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg

Hej,
Nu har jag fått hem mitt Optimuskök med med en Dawg tystbrännarhatt.

Är nybörjare på denna typ av kök men slås av hur varmt det blir och att mängden lysfotogen som konsumeras är låg. Det är också mycket låg ljudnivå. Skönt att inte behöva använda hörselskydd.

Har en fråga.
Förvärmer med t-röd .
Toppen på Dawgen blir sotsvart då jag kokat en soppa under circa en timme. Vad bör jag tänka på för att minska nedsotningen?

Ska anpassa brännaren till Trangian.

Bilagor

• 20181219_163749.jpg
    20181219_163749.jpg
    52.7 KB · Visningar: 1,088
  • 20181219_160452.jpg
    20181219_160452.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,068
Kanske är avståndet mellan kastrull och brännarhatt för kort? Det skulle kunna kyla av brännarhatten så att förbränningen inte blir tillräckligt fullständig.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Uppenbarligen är temperaturen för låg. Jag får t.o.m. min Jetboil gasbrännare att sota om jag bara sjuder pasta, men är det verkligen ett PROBLEM..?

Ibland undrar jag om majoriteten av friluftsliv pågår i en vit soffa i ”finrummet” (fanns på 70-talet...).

Hej,
Nu har jag fått hem mitt Optimuskök med med en Dawg tystbrännarhatt.

Är nybörjare på denna typ av kök men slås av hur varmt det blir och att mängden lysfotogen som konsumeras är låg. Det är också mycket låg ljudnivå. Skönt att inte behöva använda hörselskydd.

Har en fråga.
Förvärmer med t-röd .
Toppen på Dawgen blir sotsvart då jag kokat en soppa under circa en timme. Vad bör jag tänka på för att minska nedsotningen?

Ska anpassa brännaren till Trangian.

Troligen beror sotningen på att du använder köket upp och ned ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips