Äntligen en hemsida om Axel Hamberg!

En svensk FjällLitt-Kanon

Jag har alltid gillat Norge, och ser med glädje, efter att ha tagit del av Klagers fantastiska litteraturhänvisningar, att norrmännen även ligger före oss i fjällböckernas värld. Varför har ingen kläckt tanken på att göra en svensk fjällitterturkanon? (kanon - vilket ord!)

Axel Hambergs texter är typiska "förstagradsplaceringar".
 
Det jag har emot

den norska listan är att den verkar vara inriktad mot skönlitteratur och inte tar med mera handböcker/turbeskrivningar, artiklar eller illustrerade böcker. Skall man ha sådana här listor tycker jag man skall ha flera klasser.

Nån som vet om boken Baerske Glaeder finns tillgänglig och om den översatts till svenska?

Thure
 
Ett hotell av lådor

En svensk "fjällkanon" bör i första hand innehålla turbeskrivningar och liknande, som thureb förslår. Skönlitteratur har sina egna kanaler och behöver inte fler.

Upplägget i en fjällkanon kan också vara mer okonventionellt, ungefär som byggnationen i "Hotell Säkojokk" från 1902. Bilden på Axel Hamberg-sidan är verkligen rolig, när man tänker på att den gode professorn vistats i en fjällhydda byggd av trälådor. Det var verkliga pionjärer på den tiden.

Ett band av Fjällkanonen kunde ju handla om "Fjällpionjärer".
 
den norska listan är att den verkar vara inriktad mot skönlitteratur och inte tar med mera handböcker/turbeskrivningar, artiklar eller illustrerade böcker. Skall man ha sådana här listor tycker jag man skall ha flera klasser.

Nån som vet om boken Baerske Glaeder finns tillgänglig och om den översatts till svenska?

Thure

Om den fanns översatt, så borde den återfinnas som pliktexemplar om man söker i Libris: http://libris.kb.se/ och där hittar man bara ett ex av den norska utgåvan (på Göteborgs universitetsbibliotek). Men att läsa böcker på norska är ju inget som helst problem, så länge de inte är skrivna på nynorska.

Om man tittar bland de nominerade böckerna, så är ungefär hälften rent skönlitterära. Men aktuella marknaden för denna typ av böcker är nog paradoxalt nog större i Norge, det ges ut ganska många fortfarande

http://www.larsforlaget.no/boeker
 
Hambergs tält

Jag anar att "Baerske Glaeder" måste handla om Axel Hambergs artikel i STF:s årsbok 1925, med titeln: "Ett regn- och myggtätt tält med god luftväxling."

Ur innehållet: Trots det lätta materialet och de smäckra dimensionerna av stänger och staghankar kommer man dock upp i en vikt av omkr. 8 kg.

Tältet var ändå tillverkat av tunn, egyptisk bomullsduk.
 
Här finns ett avsnitt av Zapffes Barske glæder att läsa:

http://www.adrenaline.no/vandre/2005/zapffe/index.htm (Klicka på pdf-länken)

Det enda exemplaret av boken i LIBRIS, som skulle ha funnits vid ett institutionsbibliotek på Göteborgs universitet, visar sig vid en förfrågan ha kommit bort. Det betyder att inget exemplar av denna bok - den bästa norska fjällboken genom tiderna? - finns att tillgå på ett svenskt bibliotek. Det är svagt. Även antikvariskt verkar boken vara svår att hitta.

Det blir nog till att låna boken direkt från Norge.

Några andra texter av Zapffe och Cappelens Alene med vidda har jag i alla fall lyckats få tag i.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.