Ännu mera om skaljackor...

Jodå, tänkte starta ännu en tråd om detta fenomen. Har nämligen fått presentkort till att köpa en skaljacka i julklapp, å jag har läst igenom alla trådar om dessa här. Kan konstatera att Norröras Troll- och Västväggen, några Tierra-jackor och Klättermusens Bifrost är mest rekommenderade. När jag kollar på dessa jackor, konstaterar jag att de ser ut som 'skidjackor'.
Själv håller jag på med multisport (på motionsnivå än så länge), och har tänkt att använda min jacka till detta, samt till 'stadsbruk'. Det är ont om rekommendationer/recensioner för jackorna till detta bruk? Någon som har något att säga? Vad är nackdelen med att köpa en minimalistisk lättviktsjacka?
Har funderat på om jag ska satsa på GTX eller t.ex. TNF hyventjackor (Flight Jacket).
Hade tänkt lägga mig i nedre prisklassen (~2500-3500kr).
Kan även påpeka att jag bor i Umeå, och jag tycker inte om att frysa, så jag vill ha något som duger här på vintern, men det är inget krav (kör med en höst-anorack + fleecetröja nu (-30 grader idag))...

Lätt

Trident från Haglöfs är gjord i Windstopper. Ganska billig, bra passform, bra huva, lätt, andas bra. Inget för spöregn. Ser ut som en skidjacka. Håller sämre än Goretex.

Njal Anorak från Klättermusen i Etaproof är snygg och ser inte ut som en skidjacka. Smal i passformen. Tål några timmars regn. Bra huva. Ej helt vindtät, andas bra.

Arcteryx har en del lätta goretexjackor. Beta (kort klätterjacka) , Cirrus (lätt som 17) och Theta LT (ganska lätt, lång allroundjacka). http://www.arcteryx.com

http://www.berghaus.com och http://www.lowealpine.com har en del lätta löpargrejor. Svårt att få tag på grejorna i sverige bara.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mjojustja... kanske skulle nämnt att mina presentkort är till Utebutiken, så det kanske smalnar ner mitt tillbud. Har inte hunnit vara in och kolla vad de har än, eftersom jag inte är hemma över jul/nyår, men har ändå startat min research...

Det blev...

...en Tierra Meili. Hade kollat in den modellen innan jag gick till affären, och väl där, så upptäcker jag att det är 1000 spänn rabatt på jackan eftersom modellen är utgående. *nöjd*
Jag återkommer efter att ha testat jackan lite bättre...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips