Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak"

Hehe, det har ni väl hört förut gissar jag.

Grejen är den att jag är åt det motsatta hållet jämfört med många andra tror jag.
Jag vill ha en liten, lätt och släpbar kajak.

Den ska ta mig dit jag tar mig idag för att komma bort från vardagens stress och elände, men via andra vägar. Har paddlat en hel del kanot på detta vis, men ju mer åren går desto oftare är jag ute själv och får således ta vägen ut till fots..
Det rör sig om skogsjöar, skyddade från vind och ofta spegelblanka. Jag tar mig ut för att fiska och finna lugn och ro. Det rör sig alltså inte om några längre sträckor som jag vill avverka fortast möjligt.

Det som intresserar mig mest just nu är Point65 Nemo GTE, möjligen deras Picnic, men den går tyvärr bort på grund av färgerna som erbjuds.
Kajaken måste vara mörkgrön eller liknande för att köpet ska bli av.

Jag har paddlat lite i en Picnic och det fungerade väldigt bra. där trivdes jag. Det faller på färgen..
Säljaren jag pratade med menade att skillnaden till Nemo inte var så stor. Men tyvärr har jag inte lyckats få provpaddla Nemo ännu.
Kraven på hur mycket packning är inte så jättestor. Jag klarar mig med det som Picnic/Nemo erbjuder i utrymme. Jag färdas lätt så att säga..
Att det ska vara plast och inte glasfiber eller annan komposit är dock helt klart. Det kan nog komma att bli en del gruff och släp på väg till vatten från bil osv..

Visst, det kan hända att det är lite udda krav. Men det är verkligen så det måste bli för mig.
Så, jag undrar vad finns det för motsvarigheter till tex Point65 Nemo/Picninc?
Eller är det bara Point65 som erbjuder något i detta segment?

Jag har försökt söka så mycket jag kan på detta ämne, men inte kommit fram till något vettigt.
Vill ni bara posta länkar som jag bör läsa, så gör gärna det. :)

Mvh
/Anton
 
Moken 12 Angler är kanske något om du vill ha en kajak mest för fiske. Finns bl.a. i färgen "Forest Camo". Säljs i Sverige genom t.ex. Kajaktiv som har mång återförsäljare.

Vad är det som är viktigast för dig som gör att du tycker att Point 65 Picnic/Nemo är bra? Är det lågt pris, liten lätthanterlig storlek, mörkgrön färg eller något annat som är viktigast?
 
Det viktiga är att den på någorlunda vis kan uppföra sig som en "riktig" kajak trots att den är liten, det är ändå formatet som är viktigast. Jag har en extremt liten bil och med en normal havskajak funkar det förmodligen inget vidare, tyvärr. Dessutom är mina förvaringsutrymmen typiskt små där jag bor.
Den "måste" dessutom vara mörkgrön/skogsgrön (förmodligen störtlöjligt för många, men det är verkligen viktigt för mig, jag vill kunna "gömma" den för dagsturer på sidan av vattnet osv)

Då jag ser framför mig att jag kommer släpa baljan mellan olika skogssjöar hit och dit så är glasfiber otänkbart. Polyeten måste det vara.

Den kajak du länkar till är inte fel. Men jag känner spontant att den är tung. Speciellt om jag ska bära den från bilen till den sjö jag tänkt paddla.

Priset är egentligen ingen stor faktor i detta köp men visst får man väl väl lov att erkänna att Nemo är ganska tilltalande prissatt..
Det jag menar är att om det finns alternativ som kan visa sig vara bättre så finns stålarna också..

/Anton
 
Tack :) Men jag har läst den, både en och flera gånger :)

Frågeställningen är väl kanske mer vad som är i samma klass som Point65 Nemo?
Storlek, användningsområde och prisklass, ungefär.
Och så färgen på baljan då..

/Anton
 
Funderat på en folbot (fältkajak)?

Jag funderar automatiskt på en fältkajak när jag läst klart ditt inlägg. Jag har ungefär samma behov som du dvs paddla små skogsjöar och åar, men minus fisket och färgen grön. Den bästa jag funnit är folbot de har flera olika modeller och livstidsgaranti. Och de finns i två gröna nyanser. Då slipper man släppa den, packas i en ryggsäck på ryggen. Kika på www.folbot.com det kanske kan vara något för dig också. (Finns en svensk återförsäljare www.esker.se men de amerikanska priserna är mycket mer tilltalande.)
 
Grön gummifärg finns ju för den som vill vara diskret och inte har tillgång till Firmans signatursnåla grönfärg.
Faltboot har sina fördelar.
 
Kul med så många svar från er! Tack!
Ska läsa och begrunda dem alla! De som verkar mest intressanta ska jag spana in på mässan nu i mars och försöka boka provpaddling.

Har precis fått upp ögonen för Prijon Yukon Expedtition också. Den är både lite i tyngsta och största laget känner jag, men skulle eventuellt kunna funka den också.

/Anton
 
Jag tänkte jag kunde uppdatera tråden lite.
I måndags fick jag min kajak levererad..
I dag hann jag med att klämma lite mer ingående på den. Hann även provköra en kortare sträcka med kajaken på biltaket.
Allt verkar riktigt bra och jag har ett otroligt stort sug att få komma ut på vattnet till helgen. :)

Det blev alltså en Prijon Yukon Expedition till slut. Köpt av Kajaktiv, otroligt hjälpsamma och lättsamma personer att ha att göra med. 5/5 i betyg!
Kajaken är lite större än jag tänkt mig från början, men det känns helt ok trots det.
Vikten på 27 kg är nära i överkant, men då bilen är ganska låg så det går helt ok att lyfta upp och ned på egen hand.

Jag får återkomma med mina nybörjarintryck när jag guppat runt en del på vattnen här omkring.

/Anton
 

Bilagor

  • kajakbil.jpg
    kajakbil.jpg
    235.8 KB · Visningar: 716

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.