Änglavakt (eller Bonnaröta)

Det sägs att man lär sig av sina misstag. Jag skulle vilja säga att jag hällre vill lära av andras misstag.

Skulle vara kul om ni kunde dela med er av "nära ögat" upplevelser som hade kunnat gå åt skogen men som gick bra.

Allt från fall i vad till brutna ben till björn attacker.

Favorit från utsidan så här långt e killen som satte staven i en snöbrygga och hela skiten drog iväg neråt jokken med ett dån. http://www.fjallklubben.se/fjallet/artiklar/4-00art1.htm

(Änglavakt (eller Bonnaröta)

Jonah

För att få igång tråden

Inte direkt med vandring att gjöra men men...

Var i Chamonix med lillebror på hans första skidresa till alperna.
Hade guide andra dagen och förhållandena var perfekta.

Förmodligen tyckte Gendarmerna (fjäll polisen i frankrike) att snön var riktigt bra också.
De var ute på lavinträning men betedde sig som kalvar på grönbete.
De kom lite över oss tjoande som om de aldrig hade sett bra snö förr.
De skar snön over oss så när vi precis hade börjat åka efter vår guide ner i en ravin hörde vi "Avalange" från ett annat gäng som hade stannat på ena sidan av ravinen.

Jag var först i gruppen så jag kunde ta mig till ena sidan och "bara" bli ikullkastad av lavinen, men bror min var sist i gruppen.
Jag tror att han måste ha sett för många skidfilmer så han försökte åka ifrån snön.
Det blev inte så, han hamnade under och slog sig rejält.

Som tur var så var ju Gendarmerna där med all sin utrustnig. Vi lyckades att hitta alla tre killarna som var under snön (inkl. brorsan).

Alla i gruppen utom jag hade förlorat sina skidor så de fick åka ner med helikopter. Jag fick ta mig ner bäst jag ville.

Det är inte lätt att åka skidor när man är i chocktillstånd.

Brorsan kunde inte åka mer skidor den veckan.
Jag åkte upp igen med en annan guide på eftermiddagen samma dag och hade mitt livs åk.

Vi ringde inte hem och berättade för mor och far förrän efter 2 dar. (man vill ju inte oroa i onödan)

Änglavakt skulle jag tro. Och gudomlig sidåkning ;-)

Jonah

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips