Älg i Sarek

Då var sommaren på g igen... Iallafall på planeringsstadiet. Alla lysande planer som gjorts upp med kompisar osv. går åt skogen när sommarjobb och flyttlass å fan och hans moster sätter stopp. Lätt frustrerad över vännernas opålitlighet funderar jag på att ta en dedikerad fotosemester istället, lägga halva reskassan på ett Sigma 100-300 f4 +1.4 konv. och dra till fjälls. Nu till frågan;

Min ide var att utgå från Aktse och ta sig in i början på Rapadalen. Där inrätta ett basläger uppe på slutningen med överblick över något större sele och därifrån spana efter framförallt älg. Jag har vandrat i dessa områden när jag var yngre och vet i princip hur det ser ut. Jag är dock lite tveksam över genomförbarheten. Är det rimligt att tro att man kan få se en del vilt och framförallt går det att röra sig i deltaområdena så att man har någon chans att komma nära betande älg? Med tanke på hur kännt området är så antog jag att ämnet varit uppe tidigare men det fanns inget att finna vare sig här eller på fotosidan. Någon som har erfarenhet eller synpunkter?
/Niklas

PS. Har lagt upp frågan på Fotosidan också så jag ber om ursäkt om någon fått läsa den två gånger.

Med 300x1,4=420 mm så behöver du ju inte gå sååå nära en älg... Det finns mycket goda chanser att se älg i Rapadalen. Tidig morgon i Sarek är som gjort för älgspaning.

Vattenståndet i ett par jåkkar kan va problematiskt tidigt på sommarn. Åsså är det myggigt, beroende på när på sommaren du väljer.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag var vid Rapaselet i somras, sista dagarna i juni. Gick en sväng genom det illa beryktade området under Piellorieppe-Stuollo, som då var klart framkomligt pga ännu outvecklad vegetation.

Jag såg under en eftermiddag 5-6 älgar, varav några stora skovelälgar runt Piellorieppjaure, som ju är välkänd för detta. Var 30 m från en älgko i björkskogen.

Avståndet till älgarna och terrängen där de befann sig (mitt ute på sankmarksområdena runt sjön) gör nog att det krävs rätt hyfade telen för att få bra bilder. Men lägger man sig i gömsle och väntar så är det kanske mindre problem.

Den sidan om Rapaselet är dock lite knöligare att ta sig till, framförallt via Aktse. Jag kom via Pårek och Lullihavagge.

Jörgen

ÄLG

Jag gick Rapashit förra sommaren och det bokstavligen sprutade av älg. 16 st på en dag varav några på riktigt nära håll. De riktigt stora oxarna såg vi från fjället strax ovanför Skårkistugan och korna och kalvarna utmed stigen geom rapa. Bra O-plats är strax ovanför jilajokkå upp mot Snavvavagge med utsikt över Piellorieppjaure. Fina hyllor att sätta upp tältet på. Där borde vara det säkraste stället att få syn på Rapamonstren. De går dit och käkar vattenklöver på kvällskvisten. Håll uppsikt efter spår av tjuvjakt mellan Nammatj och Skårkistugan.
Lycka till!

Nog finns det älg alltid...

bild49.jpg')
Nog finns det älg alltid, och har man tur så kommer man nära också... Bilden på älgkon till vänster är tagen med 50mm objektiv (endast delförstorad) den var c:a 25-30 meter bort, så orädd att den stannade och betade från en buske inom synhåll från oss.
Bilden är tagen i området mellan Alep Vassjajåkkå och Lulep Vassjajåkkå. Men innan dess hade vi sett flera älgar i nedre delen av Rapaselet. Först såg vi fyra älgkor som betade alldeles nere vid älvbrinken. När vi kom närmare började dom röra sig inåt mot träden. Då fick vi se att det var en tjur också som kom skumpande genom myren med en kaskad av solglittrande vatten stänkande runt sig, en mäktig syn, synd att jag inte hann få upp kameran innan dom försvann in bland björkarna.

Läs mer och se flera bilder på älgarna på min hemsida på Sarek 2003

Lycka till med plåtandet!!
default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Mer älg

Ett bra ställe för älgspaning är på sluttningen norr om Skierfe, om man går parallellt med Rapadalen. Vill man komma närmare blir det att knalla ner i dalen. Hade jag tagit fem steg till hade jag kunnat klappa den här helt oblyga donnan:

cpic442719fe4f1e1.jpg

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips