Ädelfisk, främst Röding och Harr

Är det någon som kan tala om för mig var det finns ett naturligt ädelfiskbestånd?
Då jag bor söder om Vänern så har jag fått för mig att man måste åtminstone upp till Dalarna för att hitta röding och harr i naturligt tillstånd?

Jag är inte intresserad av att fiska i typ Vänern om det nu finns någon där, utan är intresserad av att fiska i små sjöar, bäckar med valmarkskänsla runt omkring mig.

Tack på förhand!

flugfiske

Du kan ju alltid åka upp till kärrbackstrand i norra värmland. Där är det fint harrfiske iaf. Vet inte hur dä ä med öring, men dä finns nog oxå.

det borde väl finnas naturliga bestånd i söder också. I alla fall uppblandade med isatt fisk. Helt naturliga är nog ovanliga söder om Östersund.

Älvdalen

Där finns det harr & Öring i strömmande vatten & röding i en del av sjöarna.
-Bara 30 mil från örebro(Där ja bor)
-Bra bilväg
-Billiga fiskekort
-Bra camping mm

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.