Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska bestiga Mont blanc, början på augusti.
Har 3 dar på mig där nere före själva starten.
Några rutinerade förslag på vilken höjd jag ska ladda på? tack på förhand!!
Ska bestiga Mont blanc, början på augusti.
Har 3 dar på mig där nere före själva starten.
Några rutinerade förslag på vilken höjd jag ska ladda på? tack på förhand!!
Ju högre desto bättre. Du bör alltså ta dig upp högt och tillbringa ett par dagar. Helst ska detta göras gradvis, först 2000 m sedan 3000 o s v.
Mont Blanc är högt, och ansträngningen betingas i hög grad av hur acklimatiserad man är. Vi tyckte det var ytterst ansträngande trots av vi kom direkt från Wallis där vi hade bestigit Trifthorn (utan att nå toppen), Weisshorn, Alphubel, Matterhorn och Dent Blanche. http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis90/Zermatt90.html Och rimligen måste vi ha varit ganska väl acklimatiserade efter minst tio nätter på över 3000 m.
Tips: gå långsamt, riktigt långsamt, det handlar mkt om att få in en lugn stadig rytm när man går på hög höjd. Och låt den som är svagast gå först o bestämma takten.
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ...
1 kommentar
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ...
3 kommentarer
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer