Abisko till Kvikkjokk eller Sarek?

Hej!

Jag är ny medlem här och så klart har jag några frågor som jag hoppas få besvarade. :)

Vi är fyra stycken som tänkt prova på de svenska fjällen i sommar mellan 14 och 28 Juli. Vi räknar 12 dagar till fots och två till resan fram och tillbaks.

Det jag undrar är hur vältrafikerad kungsleden mellan Abisko och Kvikkjokk är från mitten till slutet av Juli? Kommer vi behöva trängas med busslaster av fjällvandrare? När vi var i Jotunheimen så träffade vi som mest sju-åtta sällskap per dag, och det kändes lagom, kul att träffa människor, men samtidigt inte så pass att det var påträngande, hade det varit många fler hade vi nog inte trivts så bra som vi gjorde.

Är det mer folk än så ute så funderar vi på att istället vandra från motsatt håll och vika av från leden och vandra i Sarek. Vore skönt att lämna leden och gå vart man vill, men samtidigt vet vi inte hur terrängen ser ut där (fixar kartor när vi bestämt oss). Är det t.ex många svåra vad som inte går att gå runt för att ens komma nånstans?

Tack för svar och synpunkter.

-Stefan
 
12 dagar verkar tight att hinna med att gå några vidare sträckor i Sarek, om du ska hinna gå hela, hela vägen från Abisko. Kungsleden går förvisso förbi bara någon kilometer ifrån Skierfe och därmed Sareks Nationalpark. Om man har tid kan man ju förlägga nån dagstur eller avstickare med tält mot Skierfe, Nieter eller mot de östliga fjällen i Skårkimassivet.

Rekomenderas att du gör upp en tidsplan fram tills Sarekgränsen och kollar vad du rimligen har för tid att spendera, kollar upp Sareklitteraturen, kollar lite på kartan här: http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html och här http://www.stfturist.se/templates/Area.aspx?id=217
Du kan med fördel skriva i din färdplan dagsvis här i denna tråd och får lite kvalitetsfeedback.
 
Tanken var att om vi väljer Sarek så börjar vi i Kvikkjokk, inte Abisko, och därifrån vika av från kungsleden vid lämplig plats. Men det är ju mest aktuellt om kungsleden kommer kännas överbefolkad om vi går från Abisko, finns många platser längs kungsleden där jag vill se. Tack för länkarna, ska kolla nu.
 
På kungsleden är det mest folk på den norra delen, Abisko till Singi (och vidare till Kebnekaise). Singi-Vakkotavare och Saltoluokta-Kvikkjokk brukar vara betydligt mindre folk. (Kanske med undantag av Aktse som är mer poppis). Jag tror inte det kommer att vara så mycket folk så att ni lider av det. Man ser ju oftast bara sällskapet före och sällskapet efter. Men det är förstås olika vad man tycker är mycket folk!
Jag tycker ni ska prova att ta kungsleden från Abisko. Om ni tycker att det är för mycket folk så kan ni ju alltid göra avstickare. Att från Alesjaure gå till Vistas (-Sälka) istället för Tjäktja (-Sälka) är ett tips. Från Sälka kan man gå till Hukejaure och sedan vidare söderut till Ritsem istället för att gå Kungsleden till Vakkotavare. Hukejaure/Sitasjaure är garanterat inte mycket folk! Det går ju att vika av också från kungsleden och andra leder i dess närhet och gå "vart man vill".

Tänker ni ha tält? I så fall kan ni ju gå "i otakt" med stugvandrarna och på så sätt också känna er ganska ensamma...
 
Det går också att starta i Riksgränsen/Katterjåkk och gå till Alesjaure, vidare till Vistas-Nallo och sedan till Vakkotavare efter Kungsleden.

/Ulf
 
Tack för svaren! Kartor är beställda nu, och så fort de kommer och jag och mina kamrater tittat närmre på dem så återkommer jag, ska kolla era förslag såklart. Det lutar åt att det blir nån variant av kungsleden, antagligen så viker vi av och går vissa sträckor utanför leden. Vi kommer tälta så vi är ju inte beroende av stugor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.