Abisko till Alesjaurestugorna?

Om jag vill gå den sträckan med barn (7 och 9 ) , har ni tips på rutt så man inte behöver gå samma väg tillbaks till Abisko?
Räknar med en tältnatt på väg till stugorna och en eller två på väg tillbaks.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är långt mellan Unna Allakas och Abiskojaure, i och för sig ej mycket uppför men för en sjuåring torde det bli för långt, enligt min bedömning.

Även ganska tuff uppförsbake direkt efter Abiskojaure i riktning mot Alesjaure. Detta i kombimnation med sträcka ger en för jobbig vandring.

Starten från Alesjaure mot Unna är också tuff, mycket uppför.

Ett möjligt allternativ skulle kunna vara att ta helikopter till Alesjaure, sova en eller flera nätter för dagsturer. Båtskjuts över sjön Alisjavre från Alesjaurestugorna och sedan fortsätta ner mot Abiskojaure.

Innan man genomför detta måste man dock veta (och kontrollera) att barnen överhuvudtaget klarar att vandra sådana här långa sträckor. Även tänka på + ha reservdagar/planer om för tuft väder.

Mvh/RN

Ett alternativ är ju att kombinera Abisko med Björkliden, Låktatjåkka och Kårsavagge. Inte så långa sträckor och mer spännande terräng enligt min mening.

Unna allakas- abiskojaure minns jag som tuff och tråkig.då jag var 13-14år man behöver räkna fler dagar för yngre barn. Övriga delar minns jag som roliga även om man kan vara trött efter en dag, fina vidder. Jobbig stigning från alesjaure och upp men sen trevlig sträcka på höjdpassagen.

Gick med dottern på 10 i fjol (storulvån) längsta sträckan blev ca 14km men 10-11km var mer lämpliga hon har fina minnen från resan och vill göra om det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips