Abisko-Nikka i påsk

Hej hej!
Jag kommer att gå med en kompis från Abisko till Nikaloukta i påsk (~9-20 april).
Vi har tänkt att bo i stuga hela tiden, vi vill lyxa som tusan samt att min kompis aldrig har varit ute på fjället vintertid. Vi har dock med oss vintersäckar, tält,lavinlina och vindsäck i fall att det skulle hända något. Ingen pulka eftersom den redan var utlånad.
Är det någon som har erfarenhet av den turen i påsktid eller generellt. Något du tycker vi ska tänka på.
Erfarenheten hos oss är ganska ojämn, jag har sovit i snöka mer än vad jag sovit i tält och stuga (om vi räknar bort lumpen), freddan har aldrig varit ute på fjället vintertid, däremot är vi båda uppväxta i jämtland, och är vana vid snö, skidor och kyla.

Tips, kommentarer?
Är det mycket folk i farten vid den tiden? Får vi plats i stugorna?

/nisse

Abisko - Nikka i påsken

Bør du ikke plassere spørsmålene dine under "Turskidåkning"? For øvrig vil jeg si at
er du en habil skiløper, er i god form og har
fornuftig utstyr så vil du under normale værforhold ikke få noen større problemer. Strekningen har mange "stugor" og er meget godt merket.God tur!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Oh, lite avundsjuk blir jag!
Det går säkert jättebra för er. Plats i stugorna bör finnas med, om inte det blir riktigt dåligt väder. Rekordet i Nallostugan är ju 75 pers!!! (I 20 sängar, en valborg med snöstorm) Men ingen behövde sova utomhus ens då. Utom i vedbon förstås.
Hälsa till Peter i Vistas från mig! (fast det förstås, ni kanske inte tar den vägen... isåfall, hälsa till Lars-Ingvar och Joakim i Singi!)
/Emma
[Ändrat av haremma 2004-03-17 kl 23:17]

Tjena Emma!!
Jag höll på precis på att leta reda på ditt e-mail för att säga att någon skrivit att det bott 75 pers i Nallo! Och så var det du som skrivit ;)

Ska du inte hänga på? Du får väl bo gratis antar jag ;)
Och så får du trevligt sällskap.
/nisse

Re: Abisko - Nikka i påsken

0690; sa:
Bør du ikke plassere spørsmålene dine under "Turskidåkning"? For øvrig vil jeg si at
er du en habil skiløper, er i god form og har
fornuftig utstyr så vil du under normale værforhold ikke få noen større problemer. Strekningen har mange "stugor" og er meget godt merket.God tur!
Du har helt rätt, jag upptäckte mitt misstag när det var försent att ändra inlägget, jag kanske tar och startar en tråd där också.
/nisse

Fjällen under påskveckan

Tycker man om att trängas med likasinnade skall man definitivt välja påskveckorna. Det minne jag åberopar är dock ganska avlägset och alls inte negativt på något sätt. Vi hade samma rutt som ni tänker göra.
Alla eller nästan alla hade tänkt att sova i Vistasstugan. Det var 32 stycken som sov i det ena rummet i denna stuga. Två i varje brits, tre stycken instuckna inunder varje slaf, två låg på det stora bordet, tre under detta bord. Resten utplacerade ute på golvet. Ryggsäckar m.m. fick placeras på annan plats. Det hela var mycket trevligt men jag minns att det var delade meningar om man skulle ha fönstret öppet eller stängt under natten. Det var mycket springande under natten av stelfrusna resp. svettiga människor som ömsom stängde ömson öppnade fönstret.
Trots denna positiva upplevelse har jag sedan denna dag som motto: Undvik påskveckorna, satsa på maj månad i stället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips