Abisko-Kebne

Jag skrev for inte sa lange sedan ett inlagg med fragor om rekommenderade turer i Kebne-omradet och fick mycket bra svar, bland annat Abisko-Kebne langs kungsleden.
Efter att ha tittat pa lite kartor blir jag dock lite fundersam. Finns det nagon mer intressant strackning (las branta bergsidor, kuperat, vackra toppar) om man skulle ga samma stracka (abisko-kebne), men kanske Tjakta-Nallo-Unaa Raita-Tarfala-Kebne under den andra halvan av turen.
Vet inte ens om detta ar sakert och inte alltfor svart vintertid, samt om det gar markerade vinterleder langs den strackan, eller om det ens ar rekommenderat, men det ar darfor jag staller alla mina manga funderingar till er!

Mycket tacksam for hjalp!
jonas

Ej rösat

Hej!

Jag ger dig fullständigt rätt i att Kungsledens översta halva inte är någon höjdare. För att undvika denna transportsträcka har vi valt att börja i Vistas, 30 km från Nikkaluokta. Vi har åkt skoter till Lisas stuga för att vinna tid. Sedan Nallo. Från Nallo kan man sedan gå jo-jo-leden i olika former till Tarfala. Denna del är dock orösad och innebär även att man går över glaciär upp från Unna Räita och ner för Kebnepakteglaciären. (Här kan man nog hålla sig i kanten). Jag har även gått över Tjeuralako till Tarfala. Eftersom du är beredd att bo i tält finns det många alternativ. Man bör också tänka på att mars månad i Kebnekaiseområdet är VINTER! Alla dom föreslagna alternativen är orösade och kräver god orienteringskunskap och fjällvana. Du befinner dig i Sveriges mest alpina landskap och borde kunna få ditt lystmäte av branta berg mm. Det verkar lite svårt att klara detta på 6 dagar.
\C

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej

Jag kan förstå att ni tycker att första delen av Kungsleden från Abisko är tråkig och enbart känns som en transportsträcka under sommaren, men på vintern/ våren kan det vara oherhört vackert. Tillbringar i stort sett varje helg mellan februari-maj i Abisko-trakten.
Nåja, det finns många andra alternativ att ta sig söderut, både ledat och oledat. En ledad variant är Katterjåkk-Unna Alakas-Alesjaure där det visserligen färdas en hel del skotrar, om man står ut med dom, men det är en omväxlande och kuperad sträckning. Katterjåkk-Håikanvagge(oledat)-Råvvetieva-Unna Allakas-Alesjaure är en annan. Från Alesjaure finns det som tidigare sagts många vägar vidare mot Keb.
Det finns många alternativ till sträckning, frågan är bara vad man är ute efter, färdas i "ingenmansland" eller "bland" andra. Lättåkt eller tufft. Osv,osv Jag tycker ändå att det är viktigt att inte göra turen alltför krävande så man inte har tid att njuta av naturupplevelsen.

Hälsningar
Leif K i Kiruna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips