Hjälp att tolka min sovsäcks komforttemperatur.

Hej! Jag ska ut och sova i vindskydd en natt nästa helg. Just nu ser det ut som att det kommer ligga att ligga runt - 1 C på natten. Jag har ärvt en gammal sovsäck. Ska jag tolka bilden på sovsäcken som att den är ok att använda mellan - 5 till 10 grader? Den har ju också många år på nacken, så gissar att den söker har tappat en del värmehållningsförmåga.

Det blir första gången som jag sover ute i minusgrader, tror ni jag klarar mig, eller bör jag införskaffa en ny sovsäck för att inte bli bortskämd från upplevelsen? 😅

(Jag kommer ligga på ett uppblåsbart 3R liggunderlag + ett underlag i cellplast)

Bilagor

• 17741810149461395162877256128091.jpg
    17741810149461395162877256128091.jpg
    2.5 MB · Visningar: 50
Inga sovsäckstillverkare anger någon maxtemperatur. Jag tolkar bilden som om man försöker säga att minimum är mitt emellan -5 och +10. Dvs +2,5. För mig känns det som om du bör leta efter en varmare säck. Annars gissar jag du kommer ligga och vara orolig istället för att sova.

Omöjligt att säga då säcken är av okänd modell och inte testad enligt någon standard. Om jag kan läsa rätt säger etiketten 350g fiberfyllnad med en totalvikt på 1,8kg. Det skulle jag klassa som en ren sommarsäck för sommarcamping då uppenbart tyget väger mest som egentligen inte skapar loft och värme. Bara 350g fiberfyllning i en hel sovsäck lär inte skapa mycket loft.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.